Dragon Age: Inquisition

Dragon Age: Inquisition

Dragon_Age_Inquisition_01Dragon Age: Inquisition är det senaste spelet från BioWare, en studio som genom åren har gett oss spel som Baldur’s Gate, Neverwinter Nights, Star Wars: Knights of the Old Republic, Mass Effect och de tidigare Dragon Age-spelen. Även om studion fått en del kritik för sina senaste spel var ändå förväntningarna höga på Dragon Age: Inquisition.

Många kände sig svikna av Dragon Age II som var ett spel som var väldigt annorlunda mot det första och BioWare lovade att man denna gång skulle lyssna på fansen och ge dem ett spel som de verkligen ville ha. Lyckas man? Till väldigt hög grad! Jag skall säga så här, Dragon Age: Inquisition tar det bästa ifrån de två första spelen och försöker göra en mix av dem som passar många olika typer av spelare. Jag spelar spelet på Playstation 4 och helt klart är att detta är ett spel som är anpassat för konsol redan från första början i utvecklingen. Många av menyerna, valen hur man slåss och så vidare är gjort med åtanke på att spelare har en kontroll i handen och spelar. Det gick så långt att en del spelare på PC klagade på hur dåligt utformat spelet är att spela med keyboard och mus. Det första spelet, Dragon Age: Origins, led av motsatt problem. Jag ägde det till konsol men köpte det till PC för det var mycket lättare att spela spelet på det sättet. Jag stör mig inte så mycket på valen BioWare har gjort men man skall vara medveten om dem när man sätter sig ner för att spela.Dragon_Age_Inquisition_03

Spelet är betydligt större än tidigare med tydlig inspiration från The Elder Scrolls V: Skyrim. Kontinenten Thedas som du spelar på är ungefär fyra gånger så stor som första spelet och det är en massiv värld där det finns massor att upptäcka. Världen är indelad i olika hubbar som du hoppar emellan och du kan inte gå fritt igenom hela världen vilket känns lite synd. Det förtar lite av känslan när det känns som varje del är en bana mer än en värld. Samtidigt är det flesta områden väldigt stora och det finns gott om saker och ting att se och göra. Och det finns gott om saker att göra. De flesta kommer att klocka in på över 50 timmar och vill du verkligen spela igenom Dragon Age: Inquisition räkna med den dubbla tiden. Samtidigt har jag aldrig tråkigt snarare tvärtom, det är stor variation och interaktionen mellan dig och dina kompanjoner är lysande. Du bryr dig verkligen om dem och deras personlighet, och som alltid i BioWare kan du om du spelar din kort rätt hamna i romantiska relationer med dem. Och dialogen de har mellan varandra är väldigt underhållande och intressant. Det ger en bra inblick i världen och har en charmig humor i emellanåt.Dragon_Age_Inquisition_04

Som titeln antyder så spelar du den nybildade inkvisitionen. I början av spelet har präster och magiker ett möte som slutar med en stor explosion och att mängder med magiska portaler öppnas över hela världen som det väller ut demoner ur. Den enda som överlever explosionen är du och du är den enda som kan stänga portalerna. Eftersom det pågår ett krig mellan präster och magiker så bildas inkvisitionen med dig som ledare för att skapa balans i världen. Det leder till en hel del beslut som du måste ta som ledare och skapar en intressant dynamik som ibland inte finns i rollspel. Du kan också skicka ut agenter för att göra uppdrag och på så sätt få olika former av bonusar. Men allt som oftast är det du som måste gå ut själv för att lösa viktiga uppdrag. Dessa känns också varierande och det var sällan jag upplevde att jag gjorde samma sak om och om igen. Det finns också gott om sidouppdrag för den som känner för det. Sedan har vi det här med de tolv drakarna som finns i spelet och går att döda. Det är verkligen en utmaning och första gången jag stötte på en dog jag på fem sekunder. Så för att lyckas döda en krävs det uthållighet och en hel del erfarenhet.

Jag gillar verkligen rollspel och har gjort sedan jag var tio år. Dragon Age: Inquisition är ett sådant spel som får mig att minnas de bra stunder jag har haft under de sista 30 år när jag sugs in i en annan värld och faktiskt blir någon annan. Ett spel som griper tag om mitt liv för ett par timmar och får mig att glömma allt annat.

Dragon Age: Inquisition, reviewed by Pär Wirdfors on 2015-02-03T06:45:04+00:00 rating 4.5 out of 5

Publicerad den 3 februari, 2015