Dream House
Rating: 1.0/5 (1 vote cast)

Dream House

Dream House är stöpt i en välanvänd form, där mängder av psyko(o)logiska thrillers har passerat och twistats till förbannelse tidigare. Så med det sagt – let’s twist again. Daniel Craig spelar Will Atenton, en förläggare som säger upp sig för att han önskar mer tid för familjen och därmed beslutat sig för att arbeta hemifrån som författare. Rachel Weisz gestaltar hans fru Libby som är överlycklig över att de två döttrarna äntligen ska få möjlighet att tillbringa mer av sin uppväxt tillsammans med pappa Will. Dessutom har de äntligen hittat sitt drömhus som de flyttar in i för att genast ta itu med renoveringen. Barnen utforskar huset, de hittar dolda små utrymmen och allt är frid och fröjd. Men snart står det klart att det är något som inte stämmer. Barnen har sett en man stå ute i snön och titta in genom fönstret, i källaren hittas konstigheter och grannen (Naomi Watts) är märkligt fåordig. Det verkar vara något mystiskt med huset, varför vill ingen berätta vad som hänt? Snart kommer sanningen fram, familjen som tidigare bodde där blev mördade – bara mannen överlevde massakern. Will börjar efterforska drömhusets mörka historia för att finna en lösning på besvären.

Jim Sheridan har tidigare framgångsrikt regisserat fina filmer som bland annat Min Vänstra Fot, I Faderns Namn och Boxaren. Den här gången var tyvärr ett gräl med produktionsbolaget Morgan Creek med all säkerhet förödande för filmen, då de till och med tog över hela ansvaret och klippte om den till slut. Eller kanske snarare försökte samla ihop spillrorna av haveriet. Jag ska ju recensera slutprodukten och inte deras gräl, men detta verkar ju onekligen haft kraftig inverkan på slutresultatet. Det ska dock sägas att jag har svårt att se hur Dream House skulle bli riktigt bra även om inspelningen hade flutit på perfekt, jag tycker den har massor av problem ändå, inte minst med manuset som svajar rejält. Men det är svårt att peka på vems felet egentligen är, jag gissar på det klassiska ”ju fler kockar..”

Jim Sheridan säger själv att filmen lånar en del element från filmer som Sjätte Sinnet, The Others och Ghost. Min kommentar till det är – nja, förvisso, men nej. Efter bråket och dess följder ville han förståeligt nog inte ha med filmen att göra och inte heller förknippas med den överhuvudtaget. Och det är jag inte förvånad över efter att ha sett den, jag blev också förbannad över att detta inte förvaltades bättre. Hoppas verkligen det går bättre för honom nästa gång, jag gillar flera av hans filmer och är övertygad om att han har fler storverk framför sig, förhoppningsvis åter i samarbete med Daniel Day-Lewis. Dream House puttrar åtminstone på hyfsat under den första halvan som jag kan gilla, sedan blir den sämre och sedan ännu sämre. Den uppbyggda spänningen mattas av och mitt intresse avtar i takt med twisterna, fastän jag ändå något förbryllad uppskattar försöken att överraska tittaren. Med regissörens CV som grund hade jag goda förhoppningar om att detta faktiskt kunde vara en lite bättre thriller som undvek de vanliga turerna, men jag insåg snart att jag hade fel. En mysig kuslighet infinner sig visserligen i början för att sedan tyvärr tappa spåret och stämningen totalt, det var faktiskt på väg mot något ganska bra. Det hela utvecklas till att bli bara ännu en i raden av dåliga filmer som jag, trots de habila skådespelarinsatserna från huvudpersonerna, inte alls kan rekommendera. Besluten som regissören, eller vem som nu tagit dem, är besynnerliga på så många sätt. Fotot och musiken kan man inte klaga på i alla fall, i samklang med de snöiga omgivningarna och inomhusscenerna fungerar just de bitarna utmärkt. Logiken runt historien kan också få vara lite lagom ologisk, det kan jag gladeligen ta. Men filmen dräneras på alla plan då främst den andra halvan känns taffligt utförd, osammanhängande ihopklippt och riktigt rörig – som om en blind rörmokare varit framme och dels kopplat helt fel, samt struntat i att röranslutningarna behöver ha packningar för att inte springa läck.

Vare sig du fortfarande tvekar eller är lite intresserad av att se Dream House så bör du definitivt undvika filmens idiotiska trailer, den avslöjar rubbet. Hur fungerar då Rachel Weisz och Daniel Craig tillsammans? Jodå, ett par scener ger sken av att de verkar vilja äta av varandra, vilket de säkert också gjorde mellan tagningarna. Inte så konstigt kanske då de blev störtförälskade under inspelningen och senare även ingick äktenskap. Ett citat av Daniel Craig får bli slutklämmen; ”The movie didn’t turn out great. But I met my wife. Fair trade”.

Rating: 1.0/5 (1 vote cast)
Dream House, reviewed by Hans Råman on 2012-05-01T07:00:17+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 1 maj, 2012