Drunken Angel (The Criterion Collection)

Innan Akira Kurosawa blev ett stort namn över hela världen, kanske mest tack vare sina samurai-filmer, gjorde hand en handfull mindre kända alster under 1940-talet. Bland dessa finns det några spännande titlar som är väl värda att titta närmare på. Den mörka gangsterhistorien Drunken Angel är en av dem.

600full-drunken-angel-screenshotEn lindrigt skottskadad man vid namn Matsunaga, stapplar in för hjälp hos läkaren Sanada, som muttrande opererar ut kulan och tvättar såret rent. Förutom skottskadan visar mannen även tecken på att lida av en betydligt svårare åkomma, nämligen tuberkulos, något som läkaren påpekar och erbjuder sig hjälpa honom med, men blir bryskt avvisad. Matsunaga är en hårdhudad gangster som har fullt upp med att hålla ordning på sin del av Yakuzan, supa och prassla med kvinnor. Med andra ord har han verkligen ingen större lust att erkänna sin egen dödlighet. Sanada vägrar ge upp så enkelt och tillsammans med sin assistent, en tidigare gangsterhustru vars man sitter i fängelse, försöker han övertyga Matsunaga om att det liv han lever inte har någon framtid. Samtidigt brottas läkaren med sitt eget supande och sin egen bitterhet. Allt spetsas sedan till när läkarassistentens äkta make släpps ut och vill ha sin hustru tillbaka. Denne gangster visar sig även vara Matsunagas chef.

100-greatest-gangster-filmsDet är ett regnigt och trasigt Tokyo vi möter, fullt av sjukdomar, smuts och kriminalitet. Japan var vid den här tiden ganska svårt härjat av kriget och Kurosawa använder sig av ganska tydliga symboler för att visa på landets kris. Tuberkulos, avloppsvatten, alkoholism och gangstervälde fungerar även på ett metaforiskt plan. Att Kurosawa sneglat över på andra sidan Stilla Havet och låtit sig inspireras av Film Noir från Hollywood är tydligt, något han fortsatte att göra genom hela sin karriär. Förmodligen är en av anledningarna till varför han blivit så populär utanför sitt hemland just eftersom han använde och förfinade flera idéer i berättandet från väst.

Toshiro Mifune som spelar Matsunaga är som vanligt uttrycksfull i en slags karikatyr på Humphrey Bogart, men det är Takashi Shimura i rollen som Sanada som verkligen stjäl showen. Här ger han verkligen liv åt den buttre och alkoholiserade, men innerst inne väldigt godhjärtade, läkaren. Man får verkligen en känsla av att han haft ett liv långt innan filmen började och brottas med problem vi bara kan ana oss till.

82

Detta var Kurosawas åttonde långfilm, men hans mest kända verk låg fortfarande några år längre fram i tiden. Man känner dock igen känslan för det visuella och drivet i berättandet, även om det inte är lika förfinat här. Drunken Angel är en dyster och engagerande japansk Film Noir, som tyvärr tappar fokus ett par gånger under sista akten. Det är definitivt inte någon av Kurosawas bästa, men då ska vi komma ihåg att konkurrensen där är stenhård så det är fortfarande en bra film.

Criterions utgåva ser bra ut och kommer med det extramaterial man kan förvänta sig. För den som tycker det känns onödigt dyrt, finns det en del andra utgåvor, där jag dock vet att kvaliteten på framförallt ljudet kan vara riktigt bedrövligt. För den med tryggad ekonomi ingår denna utgåva även i en box med inte mindre än 25 andra filmer av Kurosawa, däribland givna titlar som Seven Samurai eller Yojimbo, men även mer okända filmer som No Regrets for Our Youth och The Idiot.

Drunken Angel (The Criterion Collection), reviewed by Erik Nyström on 2013-04-26T17:00:38+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 26 april, 2013