Dying of the Light

Dying of the Light

D05_1002.NEFHur fan ska man förhålla sig till en film där regissören egentligen inte vill att man ska se den eftersom han förlorade kontrollen över det slutgiltiga resultatet och inte alls gillar det som nu släppts?

Det är inte första gången som Paul Schrader hamnar i clinch med filmbolagen. När han gjorde sin version av den senaste Exorcisten-filmen var producenterna så missnöjda att de plockade in Renny Harlin som lydigt filmade om i princip allting, vilket resulterat att det finns två versioner tillgängliga (Exorcist: The Beginning och Dominion: Prequel to the Exorcist) Förmodligen har liknande saker drabbat honom fler gånger också. När han i Dying of the Light gör en lågbudgetthriller med Nicolas Cage (vars lön slukade en femtedel av budgeten) var tanken att fotot skulle berätta mycket med genomarbetade färgscheman. När Schrader inte fick klippa ihop den ändrade man inte bara på delar av handlingen, utan valde framförallt att på digital väg tvätta upp bilderna till en standardiserad steril look. Kontraktet hindrade honom dock från att offentligt ta avstånd från filmen, men tillsammans med bland annat Cage har han hittat sätt att vara så tydlig med sin ståndpunkt som bara är möjligt: Se inte Dying of the Light!

maxresdefaulghtCage spelar Evan Lake, en veteran inom CIA som numera sitter bakom ett skrivbord och vantrivs. Han är plågad av minnena från när han 20 år tidigare blev tillfångatagen och torterad av terroristen Muhammad Banir. Till råga på allt elände drabbas han dessutom av en slags aggressiv Alzheimers som inte bara stör hans minne och kan göra honom förvirrad, den ger honom bara några år kvar att leva. Tillsammans med den unge agenten Milton Schultz får han upp ett spår efter Banir, men möts av kalla handen från ledningen när de vill jaga efter honom. Naturligtvis struntar de i order och reser till Rumänien för att ta upp jakten, men det är knepigt att bibehålla skärpan när frontalloben i hjärnan inte fungerar som den ska.

Förutom den sorgliga historien kring Dying of the Light finns det egentligen inte speciellt mycket att säga om filmen. Det är en småskalig thriller som visserligen reser runt i olika världsdelar, men inte kan skaka av sig känslan av att vara skapad med mycket små medel. När den nu blivit omstöpt och berövad vad som kanske hade kunnat vara en visuell särprägel, blir det ett ganska trist resultat som har svårt att lämna några djupare intryck. Känslan blir som i en slätstruken tv-film. Att göra sig lustig över Nicolas Cage har blivit någon form av sport på sistone, men han gör sitt absolut bästa i huvudrollen och behöver inte skämmas för sig. Även Anton Yelchin som hans sidekick fungerar och i en mer utvecklad film hade deras samspel kunnat bli intressant. Svenske Alexander Karim är däremot verkligen inget vidare som den sjuklige Benir.

D01_9960.NEFJag kan ju inte uppmana någon att se den här filmen eftersom den utgör ett praktexempel på hur det inte ska gå till när ett filmbolag tror sig veta vad en publik vill ha och ofta väljer att dumma ner dom så mycket som möjligt. Det är långt ifrån någon katastrof, det finns aspekter som gör den någorlunda sevärd, men om både regissör och huvudrollsinnehavare är av uppfattningen att ingen ska se den, är det ju svårt att inte hålla med. Min slutsats måste därmed bli densamma: Se inte Dying of the Light!

Dying of the Light, reviewed by Erik Nyström on 2015-06-13T08:00:03+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 13 juni, 2015