E.T. The Extra-Terrestrial

”E.T. … phone home” eller som den svenska översättningen lyder ”E.T. … ringa hem”. En replik som etsat sig fast från en film som är och förblir en klassiker. Alla vet att Steven Spielberg regisserade den och att det var Drew Barrymores genombrott men få känner Melissa Mathisons namn, hon som skrev manuset tillsammans med Spielberg.

E.T. The Extra-Terrestrial släpptes 1982 och blev omedelbart den film som dragit in mest pengar någonsin och knuffade ner till och med Stjärnornas krig från tronen. Det skulle ta elva år till innan en rekordet skulle slås och då igen av en Spielbergfilm – Jurassic Park. 1975 skrev Spielberg in sig i filmhistorien med Jaws och uppfann nästan själv konceptet sommarstorfilm. Redan då var Spielberg ett stjärnskott och visade direkt med Närkontakt av tredje graden följt av Jakten på den försvunna skatten att han inte var en ”one hit wonder”.

Omslagbilden till E.T. är ikonisk. Alla känner till den och det är inte underligt att det blev symbolen för Spielbergs produktionsbolag Amblin Entertainment. När man ser den så vet man att man ska bjudas på något extra. Även om Hajen, Närkontakt av tredje graden och Jakten på den försvunna skatten också hade ögonblick som etsat fast sig och lämnat djupa avtryck, precis som T-Rex i Jurassic Park, finns det inget som kan mäta sig med bilden av Elliot och E.T. på cykeln med månen som bakgrund.

Även om du inte sett E.T. känner kanske du, som nästan alla, till grundpremissen i berättelsen. Elliott (Henry Thomas) är mellanbarnet av tre och hans mamma och pappa är nyskilda. En dag hittar han en strandad utomjordisk livsform i trädgårdsskjulet. Han döper honom till E.T. och tar in honom som gäst i sitt rum och de formar en telepatisk koppling. Elliot måste hjälpa E.T. att ”ringa hem” så att han inte blir fångad av regeringen.

Spielberg har ofta far-son-tema som återkommande i sina filmer och E.T. är inget undantag. Att filmen är personlig och Spielberg hämtar erfarenheter från sin egen barndom är ingen hemlighet. Hans föräldrar skilde sig och Elliots frånvarande pappa är en drivkraft i filmen. Elliotts mammas ansikte är det enda som syns i bild av alla vuxna i huvuddelen av filmen, vilket tydligt visar att det är barnens perspektiv som visas. Det är först mot slutet som Peter Coyotes karaktärs ansikte visas och då när han anpassar sig till Elliots utgångsläge. Lägg märke till att alla vuxna är namnlösa utom Elliotts mamma. I intervjuer med Spielberg har det kommit fram att relationerna med barnskådespelarna i filmen gjorde att han blev mogen att själv bli far.

Drew Barrymore som var sju år vid inspelningen blev megastjärna över en natt på grund av rollen som lillasyster Gertie. Hon smälte vartenda hjärta och när hon gråtande skriker ”E.T.!” brast de flesta i tårar. Henry Thomas som spelar Elliott hamnade lite i skymundan av Barrymore trots att han gör en mycket bra prestation även han. Tjejen som Elliot stjäl en kyss av på biologilektionen är ingen annan än Erika Eleniak som senare blev känd som Playboy Playmate och livräddare i TV-serien Baywatch.

När E.T. nu släpps på blåstråle sammanfaller det både med filmens 30-årsfirande och  Universals 100-årsjubilerande. Överföringen och restaureringen av filmen övervakades av Spielberg själv och vilken fantastisk överföring det är. E.T. har aldrig sett lika bra ut sedan den visades på biograferna. Spielberg har inte gjort en Lucas och pillat och tweakat sönder sitt mästerverk. Den största överraskningen för mig var att ljudspåret är ett fantastiskt bra DTS HDMA 7.1 utan att vandra för långt ifrån originalets ljuddesign. Surroundet upplevs inte ett dugg påträngande och det som tjänat mest på uppgraderingen är John Williams filmmusik. Det finns även möjlighet att se filmen med svenskt tal i 6.1-ljud som även det är riktigt bra.

För oss som är intresserade av extramaterial finns två nyheter förutom alla godbitar som redan fanns på 20-årsutgåvan av filmen. Först en tretton minut lång intervju ”Steven Spielberg & E.T.” och en 54 minuter lång dokumentär ”The E.T. Journals”. Den senare är ett måste för alla fans att se och rekommenderas å det varmaste till alla.

E.T. är ett mästerverk i sci-fi-genren ”trots” att det är en barnfilm. Teman som vänskap, familjerelationer och att hantera känslan av ensamhet är universella och E.T. träffar mitt i prick på alla. Även om specialeffekterna inte håller måttet jämfört med dagens möjligheter, går det inte att värja sig från ärligheten och kärleken som förmedlas till oss genom bildrutan. Universals fantastiska hantering av denna klassiker förtjänar beröm och det finns ingen tvekan att BD-utgåvan av E.T. förtjänar att stå i filmhyllan. Köp!

Rating: 3.9/5 (8 votes cast)
E.T. The Extra-Terrestrial, reviewed by Mats Lundberg on 2012-11-03T13:51:12+00:00 rating 4.5 out of 5

Publicerad den 3 november, 2012