The East

The East - 2Var går gränsen mellan politisk aktivism i rättvisans tecken och kallhamrad terrorism? Vilka moraliska gränser får man kliva över för att uppnå ett högre syfte? Varför porträtteras alltid revolutionärer ungefär likadant i amerikanska filmer?

En löst sammansatt organisation som kallar sig för The East tar över där rättvisan inte längre kan skipas av staten och angriper företagsledare som på något sätt förorsakar andra lidande genom sin känslokalla girighet. Om ett företag varit vårdslösa och förorsakat en oljeläcka i havet fyller de chefernas dyra hus med olja. Om ett läkemedel säljs utan tillräckliga undersökningar kring farliga biverkningar, förgiftar de majoritetsaktieägarna med sin egen medicin. Brit Marling (Another Earth) spelar Sarah som får i uppdrag att hitta The East och nästla sig in deras nätverk för att på ett lämpligt sätt stoppa dem. När hon sedan väl hittar gruppen, lär känna dess medlemmar och så småningom även börjar förstå deras motiv får hon svårigheter med lojaliteten.

the-east-movie-photo-19Hur mycket stjärnglas Marling än har i huvudrollen måste hon slåss med en hopplöst tråkig karaktär. Sarah är påfrestande förnumstig och inledningsvis även irriterande karriärsugen, helt utan att ha någon form av bakgrund eller egentliga motiv annat än att vara duktig. Det blir lite svårt att verkligen bry sig om att hon ska lyckas när hennes uppdragsgivare dessutom inte heller är några man vill sympatisera med. Allt får en grådassig känsla av oengagemang över sig. Att både Marling, som varit medförfattare av manus och regissören Zal Batmanglij under en period levde tillsammans med en grupp aktivister känns lite märkligt när man ser hur lojt det kokar ihop till en film.

Skildringen av medlemmarna i The East känns även den väldigt tafatt. Alexander Skarsgård (True Blood) spelar ledaren som givetvis är djupt dedikerad, men även vacker som en häst och ruvar på ett plågat förflutet. Tyvärr blir han bara en pappkartong till karaktär precis som Ellen Pages (Förälskad i Rom) unga arga kvinna i gruppen. Lite intressantare blir det i diskussionerna kring den rätt som aktivisterna tar sig, i vilken mån det är moraliskt försvarbart att bryta mot lagar och skada andra, när man någonstans har ett nobelt syfte. Jag som är lite radikalt lagd hade gärna sett att The East vågat sticka ut hakan lite mer och tagit en mer tydlig ståndpunkt för det ena eller andra. Nu blir det någon slags mellanting där ingenting är riktigt tydligt och lukten av kompromisser med distributionsbolag ligger tung i luften. Synd att den inte vågade vara ett debattinlägg snarare än att tassa runt lite i moraliska gråzoner och filosofera lite försiktigt.

the-east-ellen-page-alexander-skarsgardKanske lyckas den väcka några ifrågasättande tankar i huvudet på någon som ser den och då har den väl någon form av existensberättigande ändå. I övrigt är det en medioker thriller utan överraskningar, utan sting och framförallt befolkad av stela karaktärer.

Rating: 2.5/5 (2 votes cast)
The East , reviewed by Erik Nyström on 2014-03-27T07:00:42+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 27 mars, 2014