Edge of Tomorrow
Rating: 4.0/5 (5 votes cast)

Edge of Tomorrow

edge-of-tomorrow-023Måndag hela veckan utan humor men med Tom Cruise, vapen, utomjordingar, science fiction och Doug Liman som din grej? Då är Edge of Tomorrow med taglinen Live Die Repeat en film i din smak.

En utomjordisk ras som kallas Mimics har tagit över nästa hela Europa och sista hoppet står till en invasion från Storbritannien till Frankrikes kust. Hela världens hopp står till detta, misslyckas man här kommer resten av världen att sakta men säkert tas över. Major William Cage är officer i den amerikanska militären och pressansvarig. Mot sin vilja blir han placerad i träningsläger för att dagen efter vara med trupperna vid fronten. Väl där så är det en massaker då fienden känner till platsen som trupperna skall anfalla. Cage dör och vaknar upp dagen innan. Ingen tror hans historia och varje dag så åker han till fronten och dör. Tills den dagen han möter Sergeant Rita Vrataski som säger åt honom att möta upp henne när hon vaknar. Cage är nämligen nyckeln till mänsklighetens överlevnad.

Edge of Tomorrow var en film som fick bra recensioner av kritikerkåren men aldrig levde upp till sin budget på bio. Med en budget på över 175 miljoner dollar var det en av de riktiga tungviktarna och med Tom Cruise i huvudrollen så trodde bolaget att man hade ett säkert kort. Men filmen fick aldrig någon bra start och när sommaren var slut räknades den som en av besvikelserna, just nu en 14:e plats över mest inspelade pengar i år i världen. Intressant att notera att Warner inför släppet på hemmabio inte valt att smeta på recensionscitat utan kör en mer ren stil trots att filmen verkade tilltala kritikerna mer än publiken.edge-of-tomorrow-03

Edge of Tomorrow är kul och underhållande men också en harmlös film som inte lämnar några minnen efteråt. Det är en av de där filmerna man har riktigt kul när man ser den, skrattar åt de dåliga skämten, njuter av de stora explosionerna och bryr sig lagom mycket om de två huvudpersonerna för att vilja se slutet. När man sedan har sett filmen så kommer man aldrig att gå tillbaka till den, kanske en regnig dag när man redan sett allt annat bra på Netflix.

Ovanstående beskrivning är också Doug Limans karriär. De två bästa filmerna har gjort är fortfarande Swingers och Go. The Bourne Identity var bra också men resten av filmerna är sådant som på sin höjd underhållit för stunden men aldrig lämnat några spår i mitt filmminne. Jag blev lite förvånad över att det var Liman som regisserat faktiskt, jag minns hans tidiga filmer och den skärpa de hade. Här är det bara mest standard action 1A och mallen för blockbuster påsmetad i bästa Michael Bay-stil. Samma sak med Tom Cruise. En gång en charmig kille som kunde bära en film. Här bra men samtidigt aldrig utanför sin trygghetszon. Roligast i filmen är Emily Blunt i en roll som annars skulle ha varit en typisk mansroll och Bill Paxton som återigen får briljera i en science fiction film med actioninslag.edge-of-tomorrow-04

Man skulle kunna spendera en hel recension på att diskutera alla saker som inte fungerar i manuset eller varför man fortsätter att envisas med samma tråkiga klichéer i filmer där utomjordingar invaderar oss men det är inte särskilt intressant eller konstruktivt. Edge of Tomorrow är inte gjord för att ta sig själv seriöst och det borde vi inte heller göra. Det är tv-spel i filmformat och för stunden fungerar det även om det aldrig blir något jag tar mer mig. En stabil trea i betyg.

Rating: 4.0/5 (5 votes cast)
Edge of Tomorrow, reviewed by Pär Wirdfors on 2014-11-17T06:45:42+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 17 november, 2014