Elysium

Titeln är hämtad från den grekisk-romerska mytologin där möjligheten att ”komma till de Elyseiska fälten” är en omskrivning för att dö. Att gå vidare till den eviga vårens land.

Elysium 02Neill Blomkamp presenterade sig rejält med District 9 som diskuterade apartheid ur science fiction-perspektiv. Elysium är på sätt och vis stöpt i samma form som District 9. Det är actionfilm i smutsig sci-fi-realism med åldersgränsen säkert placerad på 15 år. Den stora skillnaden mellan District 9 och Elysium är att Blomkamp fått ytterligare 60 miljoner dollar att leka med jämfört med de 30 miljoner han satte sprätt på förra gången. Med fet plånbok går det att säkra Matt Damon och Jodie Foster för att attrahera publiken. Även om District 9 nominerades till Oscar för bästa film kommer inte det samma hända med Elysium som är spelfilm istället för semidokumentär.elysium1

Framtiden är uppdelad i ett extremt klassamhälle. Dystopiskt 2154 med mer damm och sand än vad Sahara kan uppbåda. Jorden är överbefolkad och full med allsköns föroreningar. För den som har pengar tar en 19 minuters flygtur till rymdstationen Elysium bort alla problem. Där är allt rent, frodigt och ingen blir sjuk. Du kan leva för evigt och vanliga människor som försöker ta sig dit motas enkelt bort med vapeneld.

Max (Matt Damon), en före detta biltjuv, råkar ut för en olycka i fabriken han arbetar i. Utsatt för dödlig strålning har han endast fem dagar kvar att leva. Hans enda chans att överleva är att ta sig till Elysium. I sin desperation går han med på en deal med de lokala kriminella. Han deltar i en heist i utbyte mot att han illegalt får åka med till Elysium. Heisten går inte som planerat och Max får en gigantisk måltavla ritad på ryggen. Alla är ute efter honom och tiden är på väg att rinna ut.elysium2Neil Blomkamps första film var renare och rakare. I Elysium blandas samhällskritik innehållande arbetsvillkor, sjukvård, rättssystem och straffsystem, immigration, polisstat och klasskamp med politik som spretar hejvilt från högerliberalism till extremvänsterideal. På det läggs underhållningsaction och överanvända tillbakablickar som får mig att undra vad den unge Blomkamp egentligen vill säga. För det hela blir rörigt och klichéerna används för ofta för att driva hem det redan övertydligt berättade. Första två tredjedelarna av filmen är mer politisk och den sista tredjedelen är främst action med ett givet slut.

För även om Matt Damon fungerar som hjälten Max som ska rädda jorden från den elaka eliten som bara dricker champagne dagarna i ända, tar Blomkamp i från tårna för att (över)etablera karaktären. Max är en duktig arbetare som trots övergreppen på fabriken går dit och gör sitt jobb, en riktigt arbetarklasshjälte som får sovjetiska diton att blekna i jämförelse. Han är upprorisk och har hjärtat på rätt ställe. Han återförenas med sin ungdomskärlek som har en liten dotter som är döende i leukemi som också måste upp till Elysium. Han står upp mot Delacourt (Jodie Foster) som styr Elysium i sin strikta klädsel och frisyr vilket stereotypt skriker frigid överklass och ondska.elysium4Att kritisera och hårdra att staten inte tar ansvar och retirerar på flera områden är ett intressant ämne som vi kan se i vår egen samtid och är värd att diskutera både djupt och länge. Att de bemedlade bekostar sin egen vård och utbildning vilket egentligen betyder att samhällets struktur som vi ser den idag kastats på skräphögen, något som definitivt kan diskuteras ur flera perspektiv, men Blomkamp presenterar knappt en lösning och ingen diskussion.

Missförstå mig inte. Alla ämnen som tas upp i filmen är viktiga och intressanta, men manuset är rena ”klipp och klistrat” vilket leder till att filmen inte har någon tydlig poäng eller stuns. För när filmen är slut, finns fortfarande Elysium kvar med sina vräkiga villor och robotar på jorden som ser till att ordningen upprätthålls. Det finns en hel hop med lösa trådar som aldrig knyts ihop. Börjar vi syna Blomkamps värld i sömmarna skiner bristerna tydligt igenom och det som levereras är inte mycket av substans. Elysium är en blandning av uppskrämda hjärnspöken om överheten, Messiaskomplex och en kopia av manuset till Johnny Mnemonic – något som jag inte tror någon regissör skulle klara av att reda ut. Den politiska satiren om orättvisa och klasskillnader är blek i jämförelse med District 9 och jag är förvånad att manuset släppts igenom. Om Blomkamp lagt mer energi på att renodla sina idéer än på att knivslagsmålen skulle se coola ut skulle det gått betydligt bättre.elysium3Till utgåvan då, ljud och bild är av referenskvalitet och skulle i sig vara skäl nog för att köpa filmen för den som inte suktar efter Damon i exoskelett. Extramaterialet är i mitt tycke mer intressant och givande än filmen.

Rating: 3.3/5 (8 votes cast)
Elysium, reviewed by Mats Lundberg on 2013-12-23T07:00:51+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 23 december, 2013