Emperor

Emperor

emperor 02

Krigsfilmer roar mig väldigt sällan. Soldater på uppdrag som beter sig mer eller mindre illa i filmer som är anpassade till en popcornpublik äcklar mig. Däremot kan jag uppskatta filmer om karaktärer som utspelar sig i krigsmiljöer och vill berätta någonting om krigets och de inblandades psykologi (The Deer Hunter, Full Metal Jacket) eller om maktutövning (Paths of Glory). Krigföringen behöver jag inte se. Det som slår mig när jag ser Emperor att jag nog tycker det är spännande med efterkrigsskildringar också. Stig Dagermans reportagebok Tysk höst är till exempel väldigt bra. Hur går man vidare efter ett krig? Hur förhindrar man att konflikt uppstår igen? Hur mycket hämnd kan rättfärdigas? Emperor är en film om diplomati.

emperor 05

Det är även en film om kulturkrockar. Matthew Fox (World War Z) spelar generalen Bonner Fellers som ska utreda om den japanske kejsaren ska ställas inför rätta för krigsförbrytelser. Andra världskriget är på väg att avslutas och det kommer påtryckningar uppifrån som vill se kejsaren hängd för bombningen av Pearl Harbor. De som är på plats ser att gripandet av kejsaren skulle leda till kaos i Japan och att risken för rysk inblandning skulle öka. Fellers är ockupationsmaktens Japanexpert som försöker balansera mellan den vulgära amerikanska traditionen och en japansk hederstyngd tradition där man inte ens ser sin ledare i ögonen. Både Fellers och hans överordnade general Douglas MacArthur är baserade på verkliga personer. MacArthur spelas av Tommy Lee Jones (Lincoln) som inte alls har en så dominant roll i filmen som omslaget vill göra gällande. Han är viktig för historien, men kommer aldrig i närheten av speltiden som Fox har. Jones gör en roll som man sett honom spela förr, en lite vresig och dominant man som pratar snabbt, men mot slutet av filmen finns en fantastisk scen då de båda kulturerna förenas som han gör otroligt bra. Det är den enda gången som Emperor blir känslosam trots att regissören Peter Webber försökt engagera mig i en kärlekshistoria tidigare i filmen.

emperor 04

Parallellt med det militära arbetet söker Fellers efter sin japanska kärlek (spelad av Eriko Hatsune från Norwegian Wood) som han befarar har omkommit i USA:s bombningar i Japan. Detta är den svaga länken i Emperor. Jag hade accepterat Fellers Japanexpertis utan att se tillbakablickar av idyllisk och senare problematisk kärlek över kulturgränserna. Vad jag kunnat läsa mig till är relationen fabricerad för filmen. Att krysta in en kärlekshistoria i en film som utspelar sig i militärmiljö är en lika stor kliché som att påtala att Hollywood gör detta för att nå den bredare, det vill säga den kvinnliga, publiken. I Emperor finns trots allt andra klichéer att ta upp. Den amerikanska soldaten som super sig full och hamnar i slagsmål med lokalbefolkningen till exempel. Det tror jag inte heller hände i verkligheten. Men det är ett sätt att göra den ganska torra, men för mig så fängslande, berättelsen om diplomatiskt arbete mer dramatisk. Jag tror inte heller att MacArthur gick raskt genom en korridor medan Fellers hastade efter honom för att berätta om sina nya rön. Det är ett ofta använt berättarknep för att få upp tempot och det fungerar även i Emperor.

emperor 03

De digitala effekterna som använts för att visa ett sönderbombat Japan är inte lika övertygande som man blivit van vid i nyare filmer. Det ser ofta väldigt artificiellt ut. I en nattbild över ett brinnande Tokyo ser skaparna ut att vilja utnyttja fördelarna av en lägre budget och visa någonting som är estetiskt intressant snarare än realistiskt. Den är en vacker bild trots eländet den visar. Jag tyckte om Emperor. Den kommer aldrig att bli någons favoritfilm och en historieprofessor hade troligen hittat en massa felaktigheter i den. På mig fungerade den väl i sin diplomatiska stillhet. Filmen hade troligen blivit ännu bättre om Matthew Fox hade bjudit på lite av det engagemang och känsloregister han visade i Lost. I Emperor är han väldigt stel.

Emperor, reviewed by Mattias Berg on 2014-03-07T07:00:36+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 7 mars, 2014