Empire State

Empire State

Empire State är baserad på en sann historia och har dessutom producerats av de som gjorde Rambo. Kan det bli bättre? Va? Är Dwayne ”The Rock” Johnson med? Är det sant!?

80-talets New York och Chris (Liam Hemsworth – The Expendables 2, The Hunger Games) och hans polare Eddie (Michael Angarano – Haywire) försöker försörja sig med diverse ströjobb som inte kräver någon utbildning. Chris drömmer om att bli polis men eftersom han åkt dit på grund av sin polare Eddie för innehav hoppar han istället på möjligheten att bli väktare på en värdetransport. Stället han jobbar för har historiens sämsta säkerhetsrutiner och snart har Eddie och Chris kokat ihop en plan hur de ska råna stället. Det enda som kan hindra dem är den envisa snuten James Ransone (Dwayne Johnson – Fast & Furious 6, G.I. Joe: Retaliation) och att Eddie har mundiarré av sällan skådat slag.

Empire State

Empire State baseras på händelser från början av 80-talet och rånet på Sentry Armored Car Company som bestals på 11 miljoner dollar. Pengarna har aldrig återfunnits och vid den tiden var det den största stöld som någonsin gjorts. Problemet med Empire State är att den inte riktigt vet vilken typ av film den vill vara. Närmast skulle jag kategorisera den som ett drama, men den vill gärna vara actionfilm, gangsterfilm och heistfilm i ett. Tyvärr blir det inte mycket mer än en långsamt berättat drama utan spänning trots Dwayne Johnsons namn i skådespelarlistan. Regissören Dito Montiel tar i från tårna för att visa att det sannerligen var tuffa killar på åttiotalet i New York vilket stundtals driver karaktärerna mot karikatyr av alla gansters du kan tänka dig. Manuset är för fragmenterat för att det ska bli en vettig helhet. Dessutom finns det flertalet underutvecklade karaktärer och relationer som skulle behöver mer förklaring för att komma till sin rätt. Konvolutet ger sken av en helt annan film än vad det är och luras inte att tro på genrebeteckningarna ”thriller” och ”action” som utlovas på baksidan.

Rating: 1.5/5 (2 votes cast)
Empire State, reviewed by Mats Lundberg on 2013-12-26T07:00:27+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 26 december, 2013