En enkel till Antibes
Rating: 3.0/5 (2 votes cast)

En enkel till Antibes

”Var börjar himmeln?” är den filosofiska frågan som likbilschauffören Tony ställer till George och Maria över en joint vid ett vattenfall. Börjar den på marken, ja då är vi redan i himmeln.I En enkel till Antibes är det den på dagen 73-årige Georges (Sven-Bertil Taube) som funderar över livet. Han är änkling sedan tre år och han har en ung hemhjälp Maria (Rebecca Ferguson) som donar med det praktiska i hemmet tre dagar i veckan, samtidigt som hon stjäl allt hon kan. Georges trofasta vän Olof (Iwar Wiklander) är den enda som egentligen känner honom. En förälskelse från ungdomen har skickat blommor till Georges, som får honom att fundera över sina livsval.

De vuxna barnen är på väg hem till föräldrahemmet för att lura av honom huset och sätta honom på äldreboende. Sonen (Dan Ekborg) har kronofogden efter sig och dottern (Malin Morgan) har suttit på någon form av anstalt och har djupa själsliga sår som hon försöker dölja. Planen är att lura ut pappa på födelsedagsmiddag och under tiden ha husvisning medan de är borta. Planen grusas när George bestämmer sig för att ta kontrollen över sitt liv och sätter sig på ett tåg söderut. En enkel till Antibes är regissören Richard Hoberts första film sedan 2005 och filmen Harrys döttrar. Filmen handlar om livsval och att göra upp med spöken från det förflutna. George inser att han svikit nära och kära som sina barn, sin fru och sitt livs kärlek Christine som bor i Antibes. George summerar sina egna misslyckanden med ”Vet du vad den största skammen är? Det är att inte vara älskad av sina barn.”. Det är just barnens svek som får honom att bli förbannad nog att ta tag i sitt liv. Han hoppar på tåget i Luleå och ger sig av söderut. Oväntat blir Maria han ressällskap och ofrivilliga kompanjon.

Hoberts film bör ses som en blandning av drama, komedi och modern saga. Det finns karaktärer som Torkel Petterssons likbilschaufför/countrysångare som är bara för bra för vara sanna. Andra element är George spöken från de förflutna som bara han kommunicerar med. Jens Fischers vackra foto bidrar till stämningen. Hobert, som även skrivit manus, har skapat en feelgood-film där alla lurar alla och till och med sig själva. Taube och Ferguson fungerar väldigt bra tillsammans och det är de två som gör filmen. Jag skulle bli förvånad om vi inte får se mer av Ferguson framöver då hon gör en väldigt bra rolltolkning. En enkel till Antibes är inte Hoberts bästa film, men bland de finare. Den är något för sentimental på sina ställen och det är oundvikligt att jämföra upplägget med Ingmar Bergmans Smultronstället. Trots det finns inget annat att säga än välkommen tillbaka Richard Hobert.

Rating: 3.0/5 (2 votes cast)
En enkel till Antibes, reviewed by Mats Lundberg on 2012-07-14T07:00:15+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 14 juli, 2012