En fiende att dö för

En fiende att dö för

Sverige var som bekant neutralt under andra världskriget. Detta och lite tur höll oss förmodligen utanför kriget. Åtminstone direkt, indirekt blev både Sverige och svenskarna påverkade av kriget. Peter Dalles film En fiende att dö för handlar bland annat om en (uppdiktad) svensk vars liv ändras på grund av kriget.

Du har säkert hört talas om Pangaea. Superkontinenten som var en landmassa som bestod av alla våra nuvarande kontinenter. Teorin om en superkontinent (som så småningom kallades Pangaea) framlades av den tyska forskaren Alfred Wegener. Vad har detta med Pangaea att göra med andra världskriget?

För att bevisa Wegeners teorier om Pangaea ska ett internationellt forskarteam bege sig till Svalbard för att leta fossiler. Året är 1939. Teamet leds av den tyska geologen Friedrich, med på båten är hans assistent Leni, två engelska forskare, svensken Gustav de Geer. Skeppet har en norsk kapten och i övrigt rysk besättning. Gustav är med som sprängmedelsexpert. De kommer nämligen att behöva spränga fram de fossil som ska bevisa teorin om Pangaea. Resan till de isfyllda vattnen norr om Norge går bra, men väl där uppe nås de av meddelandet att Tyskland har invaderat Polen och att England och Frankrike förklarat krig mot Tyskarna som följda av detta.  De ombord ligger nu formellt i krig med varandra.

Peter Dalle har kämpat med denna film en längre tid. De största svårigheterna har legat i att få fram finansieringen till filmen. SFI som är en av de större finansiärerna av film i Sverige var helt kallsinniga och Dalle fick söka sig utomlands för att få fram kapital till filmen. Gissningsvis kommer det att gå lättare för Dalle vid nästa film för En fiende att dö för är en riktigt bra film.

Att placera handlingen i en båt långt från civilisationen är ett smart drag. Det finns få inblandade men ändå lyckas det bli intriger, kärlek och spännande action. Även om skurken är som klippt ur grundboken för en tysk filmskurk lyfts handlingen av att skådespelarna i övrigt med Richard Ulfsäter som suveränt gestaltar den neutrale svensken med både moraliska dubier och funderingar på sin neutralitet.

Dalle lyckas också få filmen att inte kännas typiskt svensk. Kanske beror det på en utomsvenska finanseringen och att skådespelarna som är med är från de länder de ska föreställa att de kommer ifrån. En annan sak som bidrar är det fina fotot som finns i filmen. Rutinerade Göran Hallberg står för fotot. Något som kanske inte är helt uppenbart, men som troligen också bidragit till filmen är faktumet att skådespelarna under inspelningen faktiskt var isolerade uppe på Svalbard. Nåja, så isolerade som man kan vara numera. Svalbard ligger så att säga inte direkt på Manhattan.

Ljud och bild håller godkänd kvalitet. Särskilt filmningen i vita snölandskap känns snygga med tanke på vilka färgskalor som finns att tillgå då. På utgåvan finns också några kortfilmer från inspelningen. De är sevärda så hoppa inte över dem.

Filmen är klart värd att se. Peter Dalle har lyckats bra och det borde borga för att han får regissera fler och större filmer.

En fiende att dö för, reviewed by Joakim Helmbrant on 2012-09-28T12:00:29+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 28 september, 2012