Filmfenix | En gång i Phuket - Recension - Filmfenix.se

En gång i Phuket

Sven jobbar som karriärcoach. Dagarna i ända sitter han och hör på folks elände och försöker hjälpa andra att byta liv och karriär. Han blir oväntat befordrad till chef, något som han egentligen inte vill men saknar ryggrad att säga ifrån. Han borde ta tag i sitt eget liv, något som han ständigt förespråkar att sina klienter ska göra. En barndomsväns som dör i ett olycksfall får honom att tänka om och starta på ny kula. Han tar flyget ner till Phuket, Thailand, för att skriva en bok om ”mannen”

En gång i Phuket kommer från samma gäng som gjorde Sommaren med Göran. Peter Magnusson spelar Sven och har även skrivit manuset. Filmen följer ett typiskt romkom-koncept baserat på livskris, kulturkrock och kärlek. Flytet är av varierande karaktär och ofta känns det som staplade scener vilket gör att det hackar en del. De vanliga förvecklingarna sker och inget nytt serveras. Pojke möter flicka. De blir kära. Något kommer emellan ett tag. De får varandra på slutet. Däremellan staplas montagesekvenserna med stränder i solnedgångar ackompanjerade av romantiska poplåtar.

Problemet med En gång i Phuket är det slätstrukna manuset. Som ett första utkast kanske det fungerar men inte mer. Det är inte kul nog att se Sven hänga upp och ner i ett rep efter en bergsklättring eller att han trillar av en vattenskoter när han försöker hjälpa till. Det är den nivån på slapstick och förvecklingskomedi som bäst erbjuds och gör filmen för seg och förutsägbar. Jag har själv inte varit i Thailand, men gissar att det finns goda förutsättningar att driva med horderna av svenskar som invaderar landet varje år, i samma anda som Sällskapsresan drev med resenärerna till Mallorca. Den möjilgheten tar man inte alls. Något annat som stör mig är att Anja, Svens kärlek, står ut med sina idioter till kompisar. Det är uppenbart att människokännedom är manusets största brist.

En annan sak som irriterar mig är i en sekvens när Sven är ute på dykkurs med de andra svenskarna är att undervattenssekvenserna är väldigt dåliga, både bildkvalitetmässigt och rent estetiskt. Jacques Costeaus halvdassiga originalfilmer från femtiotalet har mer liv och färg än vad som visas här. Visst, det är en romantisk komedi, men sekvensen visar att man inte bryr sig om hur det ser ut eller förmedlas. Det visar på ett totalt ointresse för produkten och varför ska jag då som åskådare bry mig? Nej just det.

Jag tror den ende som fått ut något av den här filmen är just Peter Magnusson som fick betalt, åkte till Thailand och pussade snygga tjejer. Det är det enda jag tänker ge honom cred för.

En gång i Phuket, reviewed by Mats Lundberg on 2012-07-16T07:00:57+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 16 juli, 2012