En gång om året
Rating: 3.3/5 (3 votes cast)

En gång om året

Gunilla Röör är guldbaggenominerad för sin roll i En gång om året. Filmen distribueras av Folkets bio. Den har fått ganska fina recensioner. Och här sitter jag och fattar ingenting.

I 30 år har Maria och Mikael träffats en gång om året för att vara otrogna på olika hotellrum. Nu har Mikael lämnat sin fru, köpt bostad i Frankrike och vill att Maria ska följa med.

Jag var positiv till en början. En ganska kort stund förvisso. När ett namn i förtexterna dök upp hajade jag till. Har min gamla vän börjat jobba med film? Yrkesområde stämde och allting. Det blev lite jobbigt. Tänk om jag inte skulle tycka om filmen. Då skulle det ju bli pinsamt när vi sprang på varandra nästa gång. Jag skrev omgående till henne och hon berättade att det var hennes namne som jobbat med En gång om året. Vilken lättnad! För redan när Gunilla Röör (som säkert är en duktig teaterskådespelare) och Michalis Koutsogiannakis (som var skitbra i Det nya landet) börjar viska sensuellt till varandra inser jag att det här inte är en film för mig. Det blir inte bättre när Röör gömmer sig förföriskt bakom en gardin eller börjar skratta omotiverat. Jag hänger ofta upp mig på när det skrattas på film eftersom det väldigt sällan känns äkta och bara blir teatralt. Röör är inget undantag förutom i en scen när Koutsogiannakis ramlar ner på govet. I några sekunder får filmen riktigt liv och jag blev lite glad. Troligtvis är det en scen som var oplanerad och lika gärna hade kunnat vara en blooper om inte regissören och författaren Gorki Glaser-Müller haft den goda smaken att behålla den i filmen. Det här är hans långfilmsdebut efter kortfilmer som 9/11 My Code Name Was Manuel.

Den hämtar sig något mot slutet. Eller, egentligen inte. Men jag gillade när det äntligen dök upp en replik som fick mig att känna hur lång tid otrohetsaffären faktiskt har pågått och hur lite tid de fått spendera tillsammans. Den uttalas i slutet av filmen när frågan om hur väl de faktiskt känner varandra när de bara umgåtts 30 dagar på 30 år. En kort och effektfull replik som gör att jag som tittare börjar känna med paret som alla andra dagar under 30 år troligen gått och längtat efter dagen då de ska ses. Annars får jag sällan intrycket av att det gått så lång tid trots tillbakablickar. Jag famlar efter någonting att tycka om i En gång om året, men det är svårt. Fotot är vackert med väldigt fina inramningar. Men jag sätter punkt där. Jag vill inte bli elak. Bevisligen finns det många som tyckt om filmen. Omslaget är fullt av citat från biorecensioner. Det enda citatet jag håller med om är det som säger att En gång om året är en ”kärleksfilm för vuxna”. Det kanske är det som är problemet. Den är för vuxen för mig. Jag ser hellre om 28 Hotel Rooms. Den handlar också om ett par som är otrogna på hotellrum.

Rating: 3.3/5 (3 votes cast)
En gång om året, reviewed by Mattias Berg on 2014-01-27T12:00:59+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 27 januari, 2014