En nämndemans död
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

En nämndemans död

Svensk deckarserie i tre delar från 1995 med Krister Henriksson och Pernilla August.

En nämndemans död 2

Camilla är en musiklärare i en liten stad någonstans i Sverige. Hon är på väg hem från sitt arbete en kylig vinterdag. Ett skott. Cykeln Camilla färdades på ligger på marken och några meter därifrån ligger Camilla. Död. Den gamla polisinspektören Sandor Gross (Krister Henriksson) tar sig an fallet efter att ha varit frånvarande från arbetet en period efter en tragisk olycka där han förlorade sin fru. Ernst Ljungberg (Loa Falkman) var gift med Camilla, och såklart även den som blir misstänkt för mordet på sin fru. För att inte spoila allt för mycket så kan jag säga som så att – Ernst är oskyldig. Polisen spånar vidare.

En nämndemans död, Krister Henriksson

Stationen Sandor arbetar på huserar väl inte den ”brightaste” polisstyrkan man kan finna. De diskuterar gärna trav och sitter och sover i polisbilarna. En speciell scen som beskriver detta är när det ska hissas en flagga på stationen och de tar hjälp av brandbilar för att styra upp det hela. Nu är det ju tur att det inte är dessa poliser man följer i serien, då skulle det vara en svensk version av Police Academy. Och som i alla svenska kriminalare så går det långsamt framåt och sen, PANG, så faller allt på plats och man vet vem som mördade Camilla.

En nämndemans död 4

En nämndemans död är regisserad av Stephan Apelgren, som innan denna serie regisserat Sunes Jul och Sunes Sommar. Efteråt har han bland annat regisserat en hel drös med Wallander-filmer. Och det känns faktiskt lite som en Wallander-film, men i ett långsammare tempo. Jag gillar svensk film och serier. Det finns en viss charm, så även i denna. Tre delar à 45 minuter gör den till en kort serie och jag skulle nog hellre se den som en långfilm, för det finns faktiskt en del scener som skulle kunna klippas bort för att få storyn att flyta på bättre.

En nämndemans död 1

Den rullar, som sagt, på i ett långsamt tempo. Deppande, Jazz-poppande, halvt utbrända poliser har vi sett tusentals gånger vid det här laget. Kanske är denna produktion ett försök att höras under den då pågående Beck- och Wallander-perioden med Gösta Ekman som Beck och Rolf Lassgård som den sistnämnde. Senare blev det ingen mindre än Krister ”Sandor Gross” Henriksson som tog sig an Kurt Wallander och Apelgren som regisserade. Kanske har vi den här serien att tacka för de senare filmerna om Ystadspolisen Kurt.

Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
En nämndemans död, reviewed by Fredrik Nyström on 2013-10-10T07:00:55+00:00 rating 2.5 out of 5
Fredrik Nyström
Hälsingepojk som blev skåning. Ser gärna en skitrolig komedi eller en sprängfylld actionrulle. Försöker lära mina två barn att uppskatta Disney och Pixar, utan framgång. "I don't need you to tell me how fucking good my coffee is, okay? I'm the one who buys it. I know how good it is."
Fredrik Nyström

Latest posts by Fredrik Nyström (see all)

Publicerad den 10 oktober, 2013