En oväntad vänskap

En oväntad vänskap gjorde knappt ett avtryck i USA och spelade bara in 10 miljoner dollar. Filmen är inte engelskspråkig och då får distributören vara glad om de kommer upp i 200 biografer som visar den över landet. I Frankrike låg den etta på biotoppen i tio veckor, ett nytt rekord i Frankrike. Även i Europa gick filmen bra och när den kom till Sydkorea krossade den det tio år gamla rekordet som Spirited Away tidigare haft. Än så länge har En oväntad vänskap tjänat in 351 miljoner dollar över hela världen. Givetvis den mest inkomstbringande filmen som inte är engelskspråkig. Den har dessutom tagit plats 62 på IMDBs rankning av bästa filmer i skrivande stund.intouchables4 Philippe (Francois Cluzet) är en välbärgad medelålders man som är förlamad. Han är begränsad till sin rullstol som han styr med munnen. Driss (Omar Sy) är en fattig ung svart förortskille med småkriminellt förflutet som söker jobbet som personlig assistent till Phiilippe. Han är bara på anställningsintervjun för att hämta en påskrift för att visa att han sökt jobb, vilket i sin tur leder till att han får A-kassa. Philippe imponeras av Driss uppriktighet och anställer honom istället för andra kvalificerade sökande. Han utmanar Driss att han inte kommer stanna mer än ett par veckor, men Driss visar att han har fel.intouchables1

Precis som Emil skriver i sin biorecension använder sig filmen av element som utan rätt handlag och rätt skådespelare lätt skulle falla platt till marken. Klasstillhörighet, etnicitet, privilegier och pengar, ja allt skiljer de två åt – men ändå skapar de en vänskap väldigt snabbt. Philippe introducerar Driss till klassisk musik samtidigt som Driss spelar sina klassiker som Earth, Wind and Fire. Driss är glad att ha en inkomst och tak över huvudet. Philippe uppskattar att Driss inte tycker synd om honom utan behandlar honom som en människa. Ingen av dem gillar vad jobbet måste inkludera men hanterar det med humor och ärliga innehållsrika samtal. Att de gör varandras liv bättre är det ingen tvekan om.intouchables2

Tonen är både allvarlig och lättsam i En oväntad vänskap och givetvis är det Cluzets och Sys fantastiska kemi som bäddar för det. Dessutom tycker jag Sy lyckas dra med birollerna på ett fantastiskt sätt i filmen och Driss skapar personliga relationer med alla i filmen och inte bara Philippe. Den här filmen är omöjlig att värja sig mot och varför skulle vi göra det? Om du inte sett filmen är det bara att se till att fylla den lakunen.intouchables3

Mathieu Vadepieds vackra kameraarbete måste kommenteras tillsammans med regissörsparet Eric Toledanos och Olivier Nakaches. De senare har även skrivit manuset som ligger till grund för deras väl avvägda handlag i filmen. Känslan i varje scen fångas men kameran vrids bort under vissa ögonblick så att vi underförstått fyller i luckorna. Till exempel protesterar Driss ljudligt över att han måste dra på sig handskarna för hjälpa Philippe att gå på toaletten, men vi får aldrig se något grafiskt för att tappa fokus på berättelsen. Samma gäller grannen som ständigt parkerar i vägen framför utgången, tills Driss läxar upp denne handgripligen. Vi får istället se Philippes reaktion och inte hur Driss bankar vett i grannen.intouchables5

En oväntad vänskap baseras på boken Tu as chargé ma vie … intouchable pour toujours av Abdel Sellou, Philippe Pozzo Di Borgo och Caroline Andrieu baserad på deras upplevelser. En intressant detalj är att Francois Cluzet är bekant med Philippes syster utanför filmens värld. Philippe och Abdel, det vill säga Driss i verkliga livet, är fortfarande vänner och som Philippe uttrycker det är Abdel hans skyddande djävul.

Rating: 4.7/5 (7 votes cast)
En oväntad vänskap, reviewed by Mats Lundberg on 2013-03-11T12:00:11+00:00 rating 5.0 out of 5

Publicerad den 11 mars, 2013