En plats i solen

Titeln En plats i solen delas mellan Liza Marklund, Kent och en dokumentärfilm om utopin om en plats där människor inte lever i utanförskap. Mer än namnet finns det dock inga kopplingar.

Den första filmen i Liza Marklund-serien, Nobels testamente, regisserades av Peter Flinth som nu kommer tillbaks för att avsluta den sista och sjätte i ordningen. Givetvis är Annika Bengtzon (Malin Crépin) fortfarande den orädde reportern som sätter jobbet framför allt annat.

En svensk familj har dött i Malaga i sitt hus. Rånarna har gasat ihjäl sina offer. Det är ett före detta ishockeyproffs som dött vilket givetvis säljer lösnummer. Bengtzon sätts på ett plan till Spanien och träffar en svensk polisman (Magnus Krepper) som antyder att det kan vara ett mord vilket säljer ännu mer lösnummer. Tillsammans med en spansk guide (Ruth Vega Fernandez) åker Annika runt och letar ledtrådar. Oväntat verkar hockeylegenden inte alls vara omtyckt och mord verkar alltmer vara rätt brottsrubricering. Dessutom upptäcker Annika att hockeylegenden hade en okänd tonårsdotter som gått under jorden efter mordet på familjen.

Trots att En plats i solen har många karaktärer och underhistorier tycker jag den fungerar bättre än de tidigare filmerna. Den nya miljön verkar ha gjort gott och det beror inte enbart på sangrian. Den klumpiga och estetiska fotografen som skickas som hjälp till Annika är en trevlig biroll. Allt är tyvärr inte bra och det är synd att filmen bara får 90 minuter att berätta en historia som skulle må mycket bättre av ytterligare 30 minuter. Karaktärerna och sidoberättelserna får inte tillräckligt med kött på benen och upplösningen blir för hastig och utan spänning. Även om jag inte läst boken kan jag tänka mig att den är spännande, för elementen att göra det rafflande finns där.Crépin fungerar fortfarande riktigt bra som Bengtzon och Björn Kjellman är klockren som chefredaktör på tidningen Kvällspressen. Övrig ensemble gör ett godkänt jobb. En plats i solen borde vara en bättre film men faller tyvärr in i dussinproduktionsfållan.

Rating: 4.0/5 (2 votes cast)
En plats i solen, reviewed by Mats Lundberg on 2012-09-30T12:00:45+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 30 september, 2012