Epic – Skogens Hemliga Rike 3D

En vackert animerad film om pysslingar i skogen. Onda mot goda i en strid för naturens överlevnad. En oväntad person som blir utvald att rädda oss från undergången. Känns det igen? Epic är det senaste 20th Century Fox producerat i animationsgenren sedan Ice Age 4.epic1

Mary Katherine flyttar in till sin far, en vetenskapsman, som är övertygad om att ett magiskt rike med småfolk finns i skogen omkring honom. Han har satt upp kameror för att försöka bevisa sin tes och varken en skeptiskt dotter eller ett brustet äktenskap har kunnat få honom på andra tankar. Mary Katherine blir genom ett missöde magiskt transporterad och nedkrympt till detta hemliga rike. Där blir hon inblandad i att skydda skogen från onda makter.

Epic bjuder manusmässigt inte på några överraskningar för oss som är bevandrade i fantasygenren. Även om titelvalet lovar mycket så är Epic inte episk eller av kosmiska dimensioner. Det råder aldrig något tvivel om vem som är ond eller god. Inte heller att det är Mary Katherine som blir den som ska rädda riket från mörkrets krafter. Givetvis finns även en del om att far och dotter hittar tillbaka till varandra.epic3

Filmen är inspirerad av barnboken The Leaf Men and the Brave Good Bugs av William Joyce, som riktar sig till åldrarna 3-8. Det medför att vi vuxna tycker att innehållet är alltför genetiskt medan barn lär sig grunderna. Behållningen för oss vuxna är det visuella som håller mycket hög klass och gör sig väldigt bra i 3D. Det finns även några skratt på vägen, men det är ingen skrattfest.

Det är svårt att hitta något att bli lyrisk över när det gäller manuset till Epic. Det är inte en dålig film, men den känns alldeles för bekant i alla avseenden. Har du läst böckerna om Narnia och sett filmen Älskling jag krympte barnen så är Epic i princip summerad. Vissa delar av berättelsen förklaras inte trots 102 minuters speltid, vilket störde mig mer än sonen.epic2

Utgåvan är väl tilltagen med varsin skiva för 3D, vanlig Blu-ray och DVD. Bilden är perfekt i alla avseenden. 3D-effekterna har fokuserats på att skapa djup inåt i bilden och inte så mycket på att se effekter hoppa ur bildplanet. Bilden är varm i skogen och mörk och kontrastrik i förruttnelsens land, vilket fungerar mycket bra. Detaljrikedomen är ypperlig och mycket möda har lagts ner på texturer i till exempel kläder eller på fjädrar. Färgerna är starka och kommer pressa din utrustning till det yttersta. Epic är en fantastiskt skön upplevelse rent visuellt.epic4

Det engelska 7.1-spåret är minst lika imponerade som bilden och speciellt Danny Elfmans musik kommer till sin rätt i en enastående ljudmix. Extramaterialet, som du hittar på 2D-skivan, är mer riktat mot barn och min son uppskattade det betydligt mer än jag.

Epic är på inget sätt unik, men den har ändå sin charm. Jag kommer troligen använda den som exempel på vacker 3D för att visa den intresserade, och min son kommer förmodligen att se om filmen framöver. En tillräckligt bra film, men inte episk.

Rating: 4.0/5 (2 votes cast)
Epic - Skogens Hemliga Rike 3D, reviewed by Mats Lundberg on 2013-10-03T07:00:06+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 3 oktober, 2013