Everybody Has a Plan

Everybody Has a Plan

För många år sedan berättade Jello Biafra på en spoken word-skiva att kidnappning av miljonärer hade beskrivits som en växande industri i Mexiko. Så sent som i höstas såg jag Carlos Reygadas Battle in Heaven där detta fenomen förekom. Kanske trenden har spridit sig söderut eftersom kidnappningar är en komponent i argentinska Everybody Has a Plan också.

Viggo Mortensen spelar tvillingbröderna Agustín och Pedro. Barnläkaren Agustín lever ett tillrättalagt liv i Buenos Aires tillsammans med sin fru. Han är inne i en depression och isolerar sig från sin hustru som vill att de ska adoptera ett barn. Pedro är mer naturnära och bor kvar i vildmarksområdet där de båda växte upp och försörjer sig officiellt som biodlare. Knappt har Agustín och Pedro hunnit återförenas efter många år innan Pedro dör. Agustín ser sin chans att börja ett nytt liv och tar sin brors identitet utan att inse konsekvenserna detta kommer att ha.

Agustíns motiv är lite luddiga. Han och Pedro har sedan barnsben olika temperament och det är svårt att köpa varför han fortsätter kalla sig Pedro när det gått upp för honom vad hans bror sysslat med. Det är ganska mycket han får utstå för att leva ett annat liv och det känns inte trovärdigt att han trots ny livslust inte berättar sanningen när han till exempel blir arresterad. Som åskådare väntar jag på en twist som ska avslöja hans egentliga motiv. Är han ute efter hämnd? Det kommer aldrig någon tillfredsställande förklaring och Agustín dras längre in i Pedros kriminella verksamhet.

Everybody Has a Plan blir aldrig lika spännande som den är förbryllande. Den långfilmsdebuterande TV-regissören Ana Piterbarg misslyckas med att väcka några känslor alls i mig. Eftersom jag är en avståndsnjutare av naturen blev jag förtjust i de vackert filmade miljöerna och fascinerad över livet vid floden där de boende hoppade i sina båtar lika självklart som en annan hoppar på sin cykel. Skådespelarna gör kompetenta insatser med Mortensen i spetsen. Det är roligt att han söker roller utanför Hollywood, han har fler spansktalande roller på gång, men jag hoppas att han väljer manus med större omsorg nästa gång. Jag har svårt att tänka mig att Everybody Has a Plan hade fått distribution i Sverige om det inte varit för att man kunde sätta hans namn på omslaget. Däremot har man varit noga med att dölja att det talas spanska i filmen. Se den om du följer Mortensens karriär. Annars kan du hoppa över den.

Everybody Has a Plan, reviewed by Mattias Berg on 2014-01-28T12:00:47+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 28 januari, 2014