The Evil Within

The Evil Within

evil-within-02Survival horror har inte varit den mest populära genre de sista åren men nu är Shinji Mikami, mannen som är mest känd för Resident Evil 4, tillbaka med ett nytt spel som hoppas väcka liv i genren på den nya generationens konsoler med Evil Within.

Poliserna Sebastian Castellanos och Joseph Oda får ett samtal om att det har skett något hemskt på Beacons mentalsjukhus och åker dit. Väl där möts de av en fruktansvärd syn, massor av människor ligger döda över allt, bland annat flera poliser. Castellanos ser en mystisk person mörda tre poliser via övervakningssystemet och blir i nästa sekund själv attackerad och svimmar. När han vaknar befinner han sig i på en mystisk plats där det är svårt att skilja på verklighet och dröm. Där monster går omkring och inget är som det verkar. Castellanos ger sig ut för att finna bevis och hitta mördaren som är skyldig till allt detta.

Evil Within är Mikamis återkomst till klassisk mark och det märks att han verkligen vill göra ett nytt spel som skall kännas som Resident Evil. Det är våldsamt, fullt av blod och ond bråd död. Flera scener är nästan motbjudande och som spelare sitter man på helspänn för att man aldrig vet vad som kommer runt hörnet. Det är också överlevnad i ordets rätta bemärkelse. Du har aldrig tillräckligt med vapen, ammunition eller andra förnödenheter. Det gäller hela tiden att prioritera och göra val. Skall du undersöka det där huset där borta för att hitta lite mer ammunition? Fast det kan innehålla flera zombies vilket gör att du förbrukar mer än du hittar. Beslut och val som hela tiden plågar spelaren.evil-within-03

Ett annat kännetecken är att man dör ofta och brutalt. Survival Horror skall vara svårt, riktigt svårt och även på den enklaste svårighetsgraden kommer du att svära åt dig själv när du gör fel val och dör för femte gången inom kort. Och med dagens grafik är det verkligen ett våldsamt spel. Det är inget för den som inte tål att se skräckfilmer, döden är oftast synnerligen våldsam och flera scener fick mig nästan att må lite illa. Men det är ett plus, jag gillar spel som faktiskt vågar ta ut svängarna som Evil Within gör och skapa något som känns eget.

Mikamis ville också göra ett spel som kom bort ifrån dagens actionbetonade skräckspel och hittade tillbaka till genrens rötter. Något som han lyckas delvis väl med. Det är ett spel som vill premiera den som smyger och tar det lugnt istället för att springa fram med vapen i högsta hugg. Många har klagat på att de inte ges några val i många avgörande stunder. Att allting i slutändan kommer ner till att döda bossen med de vapen du har. Det är på ett sätt visserligen sant men jag kunde spendera flera banor med att smyga runt och döda folk och känna att jag hade ett litet övertag även om jag varje gång fick noga välja hur jag skulle döda någon. Men i slutändan så när det är dags att möta bossen behöver du oftast dra fram dina tunga vapen och hoppas att du inte förbrukat för mycket ammunition på att ta ut alla andra.

Evil Within är en produkt av dagens skräckfilmer, det är mer tortyrporr än det är klassisk skräck och flera scener i spelet är där för att få spelaren att spärra upp ögonen. Men det fungerar för det mesta. Det är obehagligt att spela Evil Within en mörk kväll och jag får ta små pauser emellanåt för att andas ut. Det som drar ner spelet är dock den ojämna kontrollen. Det kanske är ett medvetet val, men i dag med snortajta kontroller där spelare alltid har total kontroll över vad han gör känns det irriterande och frustrerande att Castellanos är kass på att sikta, att styrningen fungerar sådär och att det knappt går att hoppa. Och med så långt mellan sparpunkterna kan det ibland leda till onödig irritation.evil-within-00

Det finns ett uppgraderingssystem i spelet där du kan göra din karaktär bättre. Du kommer aldrig lyckas maxa ut allting så det gäller att mycket noga välja vad man vill bli bättre på. Här kan man bli både bättre på att sikta, kunna bära mer ammunition och orka springa längre. En del av klagomål jag har över spelmekaniken är att den känns som ett billigt trick som skall tvinga spelaren att spendera sina limiterade resurser på att bli bättre på att sikta istället för att låta spelaren själv göra detta. Det känns irriterande när man har ett perfekt huvudskott och missar för att du inte spenderat poäng på att bli bättre på att sikta. Visst jag förstår poängen, Castellanos är så nervös inför den värld han har kastas in i att han inte klarar av att sikta ordentligt, men det känns ändå som spelet fuskar.

Detta är så långt bort ifrån de senaste Resident Evil-spelen du kan komma och en återkomst till genrens rötter och vad som gjorde tidigare spel så bra. Evil Within kanske inte är det bästa surival horror-spel jag spelat men det är ett steg i rätt riktning för en genre som tappat sitt fotfäste för många år sedan.

The Evil Within, reviewed by Pär Wirdfors on 2014-11-30T17:01:25+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 30 november, 2014