Evolve

Evolve

evolve3Från studion som skapade Left 4 Dead kommer Evolve. En vidareutveckling av co-opläget som gjorde Left 4 Dead till en succé. Fyra elitsoldater mot ett monster som utvecklas med varje tugga den tar.

När Left 4 Dead (L4D) släpptes i november 2008 hade jag spelat Counterstrike sedan 1999. Lagspelet och samarbetet hade fått mig att gå med i en klan för matcherna och på andra sidan Nordsjön, i Storbritannien, spelade jag under nästan åtta år en variant av CS som kallades TCS där T:et stod för tactical. Fokus låg helt på lagspelet och det gick så långt att vi satte gränser på hur långt från sitt mål det försvarande laget fick gå. Så när L4D dök upp var det självklart att klanen satte upp flera servers. Jag vet inte hur många timmar jag spelat L4D men när jag såg Evolve var på gång var det självklart att jag bara var tvungen att spela det.
Evolve2

Evolve skulle lätt kunna hamna snett. Fyra elitsoldater som jagar monster på en främmande planet skulle lätt kunna bli gimmick. I början är monstret relativt svagt och litet, men växer successivt och blir starkare ju mer det äter. Det är just spänningen i matchen utvecklas som gör Evolve rejält spännande. Den som spelar monstret måste förflytta sig snabbt men samtidigt avväga att undvika upptäckt för att skapa tillräckligt med avstånd till de som jagar. Under tiden måste monstret hitta något att äta för att kunna ta sig till nästa nivå i sin utveckling. För att vinna i monsterläge måste balansen mellan tålamod och skicklighet vara fin. Monstret kan klättra, smyga och använda sitt luktsinne för att dels undvika sina förföljare men även för att planera överraskningsanfall. Även om monstren mer liknar Godzilla och det är lockande att försöka vinna på ren råstyrka är det oftare enklare att vinna genom slugt spelande och smart taktik.evolve4

Som elitsoldat handlar det främst om jakten. Att spåra ett slugt monster med hjälp av ledtrådar som fotspår eller fåglar som blivit uppskrämda, men risken finns alltid att ledtrådarna för dig precis dit monstret vill. Genom att använda varje soldats olika förmågor sätts lagspelet på sin spets. Det går inte att vinna över monstret ensam. Att använda en pil med spårning eller skicka iväg en drönare för att avslöja var monstret befinner sig är kanske det säkrare alternativet, men varje sekund som du inte har monstret i ditt sikte gör det bara starkare.evolve5

Evolve är riktigt snyggt med djungel och vatten och futuristiska byggnader. Ljudet och omgivningarna skapar en fantastiskt bra spänning i kombination med jakten. Det är dock det väldigt genomarbetade taktiska djupet i spelet som är den stora behållningen. Även om det ibland är lite drygt att ta sig utvecklingsstegen med respektive karaktär så har Evolve många nyanser och intressanta möjligheter som sällan erbjuds i förstapersonsspel. För det finns flera olika monster med olika egenskaper och samma gäller för respektive karaktärstyp på elitsoldatsidan. Variationsmöjligheterna är stora och samma gäller för de olika spellägena. En match blir sällan lik någon annan. evolve1

Även om du förmodligen kommer spela Hunt-läget mest i början tycker jag Nest, Rescue och Defend är mer värda att lägga tid på. Jag har spelat mest i Rescue-läge själv. Även om man vid första anblick tror att spelmotorn är anpassad främst för Hunt så kommer du bli förvånad hur genomarbetade de andra spellägena är. Jag tycker det är lite underligt att Hunt är huvudläget när de andra är så mycket bättre, men Hunt är en bra inkörsport för att lära sig karaktärernas förmågor. Det finns åtskilliga timmar att ägna åt Evolve när du tröttnat på Hunt.

Evolve, reviewed by Mats Lundberg on 2015-03-28T08:16:08+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 28 mars, 2015