Exodus: Gods and Kings

exodus-_02Hur vet man att en regissör är på väg neråt? Ibland är det enkelt, när de varken får skådespelare eller budget till sina filmer. Men Ridley Scott får fortfarande detta och bolagen verkar vara villiga att satsa på honom. Men Exodus: Gods and Kings är ytterligare ett exempel på att den snart 80-årige regissören borde göra annat.

Filmen börjar i Mempis där Moses och Ramses har växt upp som bröder under farao Set. Innan ett slag får de en profetia uppläst där en av dessa båda kommer rädda den andra och bli ledare. När Moses sedan räddar Ramses blir båda oroliga. En tid senare besöker Moses slavarna för att reda upp en dispyt, där möter han en man som påstår att han är hebré. Moses avfärdar detta som något utan substans men innerst inne vet han att något är fel.

Ridley Scott har gjort över 20 filmer i sin karriär men också varit väldigt ojämn, för alla Alien och Blade Runner finns det en G.I. Jane eller Prometheus. Samtidigt är han en regissör som klarar av att behandla det visuella väldigt bra och en storfilm som Exodus: Gods and Kings lämnar ingen besviken där. Det är verkligen storslaget rakt igenom hela filmen med fina miljöer och mäktiga slag. Visst det är lite uppenbart datoranimerat ibland, men det är snyggt. Samma sak med ljussättningen, Ridley Scott är otroligt duktig på detta och gör det med bravur. Men precis som i Prometheus så håller inte resten av filmen ihop. Scott hade behövt ett manus som mer fokuserade på konflikten mellan Moses och Ramses och mindre på Moses resa från general till ledare för slavarna. Samtidigt kanske det finns en historia här under någonstans som inte kommer fram då Scott antytt att hans färdiga version var fyra timmar.exodus-_03Men jag har svårt att se hur fyra timmar skulle lösa detta. Kingdom of Heaven blev verkligen en betydligt bättre film när Scott fick visa sin version men jag har svårt att se honom lyckas med samma sak här. Delvis för att historien berättats så många gånger och gjorts betydligt bättre. Oavsett hur mycket man tror eller inte på det som står i bibeln går det inte att förneka att historien om Moses och judarnas uttåg har potential till att bli en riktigt episk film, något Scott slarvar bort helt och hållet. Framförallt skådespelet är under all kritik. Bale är den som kommer undan bäst även om man knappast håller måttet. Varken Edgerton som Ramses eller Turturro som Set imponerar utan snarare tvärtom, de är nästan pinsamt att se dem i sina roller. Samma sak med många av de mindre roller varken Sigourney Weaver eller Ben Kingsley kommer undan med hedern i behåll. Det är rent av plågsamt att se filmen emellanåt.

Och det blir inte bättre av hur tydligt Scott väljer att framställa Moses. Trots att han skulle varit adoptivson finns det ingen tvekan från första början att han är annorlunda, han klär sig annorlunda, har inte samma smink. Samma sak med de ”goda” egyptierna och de ”onda” det går snabbt att särskilja dem på grund av smink, kläder och så vidare. Ett sådant billigt trick känns inte som något som borde förekomma i en film som denna. Och när väl plågorna kommer till Egypten så är de över på fem minuter, vilket är synd för här glänser en visuell regissör med smak för det storslagna som Ridley Scott. Floden blir inte bara blodröd, utan mängder med krokodiler angriper med en sådan frenesi att blodet som rinner gör floden röd. Hade han kunnat fokusera mer på sådant och mindre på högtravande tal från skådespelare så hade detta kunnat bli en bra film.exodus-_04Exodus: Gods and Kings är en missad chans. Jag gick in och förväntade mig en riktig stinkare till film och blev ändock positivt överraskad att filmen inte var lika dålig som jag trodde. Men det samtidigt inte alls någon bra film och lider av alldeles för många problem. Hade Scott fokusera på det som gjorde de gamla Cecil B. DeMille underhållande, det storslagna, och mindre på att försöka berätta sin egen historia hade detta fungerat. Nu blir det bara en film som man inte kommer att komma tillbaka till.

Rating: 2.0/5 (2 votes cast)
Exodus: Gods and Kings, reviewed by Pär Wirdfors on 2015-05-26T08:00:07+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 26 maj, 2015