F1 2015

F1 2015

Att bränna gummi på jordens alla Formel 1 banor har sällan varit så här roligt och så här vackert men väger detta upp för bristen av spellägen och det dåligt fungerande flerspelarläget? Codemasters senaste Formel 1 spel är här och vi har testat det på Playstation 4.

formel1a

Låt oss börja med spelets meny, den är enkel och svår att missuppfatta. Detta beror delvis på att spelet har en begränsad upplaga av spellägen men för att vara rättvis så ser den rätt bra ut. En sak som dock kan vara oerhört frustrerande med spelets meny är att när du valt ett spelläge kan du inte ångra dig och backa tillbaka till huvudmeny. Istället får du starta alternativet du har valt och sedan trycka på start och avbryta racet. Innan du kommer till huvudmenyn får du välja om du vill köra 2014 säsongen eller 2015 säsongen av Formel 1. Båda säsongerna är kompletta med rätt banor, bilar och förare. Detta innebär att du även kan köra i Tyskland som inte är en del av årets säsong. Du kan också köra med Jules Bianchi som tragiskt gick bort i följderna av sin krasch förra året på Suzuka-banan i Japan.

formel1b

Årets spellägen är inte särskilt många och du kommer troligtvis spendera mesta av tiden i antingen Championship-läget eller i några korta varv under quick race-läget. Utöver dessa två jag har nämnt så kan du välja mellan time trial, Pro season och flerspelarläget. Om du har kort om tid så är quickrace eller time trial spellägena att välja. I quickrace kör du ett kort race vilket kan vara nog så kul som att köra ett komplett Formel 1 lopp. I time trial-läget kan du pusha dig själv till att köra så snabbt som möjligt för att se om du kan konkurrera tidsmässigt med resten av världens spelare. För mig är det mest underhållande läget Championship season som jag har tänkt återkomma till. Här får du välja ditt favorit stall och din favorit förare och köra en hel säsong. Detta kan du även göra under pro season men i detta läge har du ingen grafisk hjälp och du får enbart köra utifrån förarens synvinkel. Detta läget är för de mest hardcore av spelare och ger en utmaning utöver det vanliga. Jag har än så länge inte lyckats fullfölja ett helt race i detta läge… Tyvärr har jag inte kunnat ansluta till något online-event överhuvudtaget under mina två veckor med spelet och kan därför inte uttala mig om flerspelarläget i F1 2015.

formel1e

Vad är det som är så underhållande med Championship season? Du kan välja precis vilken förare du vill, du kan bestämma själv hur långa lopp du skall köra och du kan anpassa svårighetsgraden allteftersom du lär dig behärska bilarna i spelet. Jag valde att köra min säsong med ett bantat antal varv eftersom annars skulle det ta en förmiddag att fullfölja ett helt race. Trots detta så snittar racen på mellan 14-18 varv per bana beroende på hur långa de olika banorna är. Jag började spela min säsong på lättaste läget men efter en tredjedel av säsongen har jag redan skruvat upp svårighetsgraden två gånger för att öka utmaningen i spelet. Dina datorstyrda motståndare är smarta, de vaktar sin positioner, blockar omkörningar och ligger tätt bakom dig. Den enda detalj som kan vara frustrerande med dessa motståndare är att de inte riktigt vill släppa förbi dig när du väl lyckas varva dem, något som inte skulle hända i verkligheten.

formel1c

Där F1 2015 synnerligen glänser är ute på på alla banor Codemasters har återskapat. Grafiken är helt fantastisk och spelutvecklarna har detaljrikt återskapat alla banor från fjolårets och årets säsong. Jag har jämfört med riktiga banor via videor på Youtube och lade snabbt märke till hur grymt noggranna Codemasters har varit i arbetet med att återskapa banorna, vyerna och omgivningarna kring Formel 1. Det är väldigt underhållande att bränna gummi runt alla dessa fantastiska banor i några hundra kilometer i timmen. De snabba racen kan vara underhållande, spännande och gastkramande. De kan också vara frustrerande innan du har fått kontroll på din bil. Det är inte bara till bränna iväg och ta kurvorna i vilka hastigheter som helst. Du måste lära dig när du kan bränna iväg, när du måste bromsa och var du kan köra om. Som tur är finns det en flashback-funktion som gör att du kan backa ungefär femton sekunder och reparera eventuella misstag du gör under dina race. Eventuella kraschar är alltså ingen katastrof. Krascherna i spelet kan vara både spektakulära och inkonsekventa. Ibland flyger delar all världens väg ibland händer absolut ingenting. När däcken och delarna väl flyger iväg studsar de på marken men kan flyga rakt igenom tak och väggar kring banorna.

formel1d

För mig blev F1 2015 både en positiv överraskning och delvis en negativ sådan. Det känns bortkastat att återskapa så fantastiskt detaljrika miljöer och sedan belöna dem med så få spellägen. Att släppa ett spel med ett icke fungerande spelläge känns delvis som falsk marknadsföring, tänk om jag bara hade varit ute efter flerspelarläget? Trots detta väger grafiken, spelmekaniken och alla timmar i förarsätet på Formel 1 bilar delvis upp för dessa felsteg. När spelet är som bäst vinner du dina långa lopp och får stå på en prispall och duscha dina motståndare i champagne. När spelet är som sämst får du meddelandet ”failed to join session” för tionde gången. Jag upplever Codemasters misstag ungefär likadant som jag upplevde NHL 2015 förra året. De har haft bråttom att få ut spelet till denna generation av konsoler och inte riktigt lyckats komma hela vägen innan spelet måste släppas. Jag efterlyser ett offline-flerspelarläge så du kan spela med vänner i soffan. Det skulle också sitta fint med ett karriärläge där du kan fortsätta flera säsonger med samma förare. Jag har svårt att rekommendera detta spelet för någon annan än en Formel 1 fanatiker och fartdårar som jag men jag tror och hoppas att nästa års upplaga är flera snäpp vassare.

F1 2015, reviewed by Fredrik Malmquist on 2015-09-21T17:52:38+00:00 rating 3.0 out of 5
Fredrik Malmquist

Fredrik Malmquist

En glad prick från Ystad som numera bor och studerar i Malmö tillsammans med min norrländska fästmö Emma. Jag har intressen som musik, löpning, brädspel, stadsplanering och datorspel men framförallt så har jag ett brinnande intresse för film.
Publicerad den 21 september, 2015