F1 Race Stars

F1 Race Stars

Codemasters använder sin F1-licens till något så oväntat som ett kartspel. Flipp eller flopp?

Fantasifulla kartspel med färgstarka figurer finns det gott om. F1 Race Stars skiljer sig dock en del från sina konkurrenter. Istället för att ratta runt fantasifulla fordon med lönnfeta rörmokare, blå igelkottar eller gulliga tygdockor bakom ratten får vi här ta del av den stora F1-cirkusen. Välkända förare som Michael Schumacher, Fernando Alonso och Kimi Raikkonen dyker upp som charmiga karikatyrer med överdimensionerande huvuden och det känns faktiskt som en frisk fläkt i genren.

Huvudsysslan i F1 Race Stars utgörs av en tävlingssäsong som tar plats på tolv olika banor världen över. Jag har full frihet att välja vilket stall jag vill köra för och alla har de olika specialegenskaper som kan användas för att ge mig offensiva eller defensiva fördelar. Loppen som ingår i mästerskapet är av blandad karaktär och förutom den traditionella jakten på förstaplatsen finns det bland annat tävlingar där det gäller att hushålla med bränsle, samla prispokaler, eller köra genom färgglada portar.

Då detta spel bygger på Formel 1 får jag klara mig utan den vansinnesdrifting som jag vant mig vid efter att ha spelat Sonic & SEGA All-Stars Racing, då F1 handlar mer om maximalt grepp än att sladda genom kurvorna. En annan sak som hämtats från verkligheten är möjligheten att gå in i depå. De små bilarna kan nämligen skadas under loppens gång vilket i sin tur innebär att de förlorar prestanda och måste repareras om jag vill ha en chans att utgå som segrare. Ett nytt grepp i kartspels-sammanhang, men i praktiken blir det endast ett irritationsmoment som jag gärna hade sluppit.

Trots alla kopplingar till verklighetens F1-racing är det paradoxalt nog fritt fram för banor där jag kan köra på väggarna eller utnyttja boostplattor som ger mig en rejäl spark i baken och får min miniatyrbil att uppnå hastigheter som skulle få The Flash att bli grön av avund. Som om inte detta vore nog går det även utmärkt att plocka upp vapen som kan användas för att göra livet surt för de andra förarna. Vapenuppsättningen som står till förfogande tillhör däremot de tråkigaste som jag stött på i ett kartspel, då de flesta antingen resulterar i att förarna fastnar i färgglada såpbubblor, eller att loppets ledare tvingas sakta ned så att fältet bakom kan hinna ikapp. Dessutom lyckas motståndarna allt som oftast lägga vantarna på just de vapen som kan få mig att halka ner på placeringsstegen. Konsekvensen blir att den förstaplacering jag kämpat mig till under de första varven ofta har förvandlats till en bottenplacering när mållinjen väl korsas.

Tekniskt sett är grafiken i F1 Race Stars inte särskilt imponerande, men den lekfulla designen och färgglada och skiftande miljöerna gör att det blir ganska trevligt att titta på. Det är bara synd att själva spelupplevelsen inte är lika tilltalande. Det här både luktar och smakar som ett spel man borde kunna köpa via PlayStation Network eller Xbox Live Arcade för en hundring, inte en fullpristitel för ca. 500kr. Helhetsintrycket blir att det här är en ljummen titel som förvisso bjuder på skapligt innehåll i form av omfattande mästerskapstävlingar samt möjlighet att spela upp till fyra stycken på delad skärm, men saknar den spelglädje och balans som går att hitta hos andra spel i genren.

F1 Race Stars, reviewed by Alexander Bing on 2012-12-15T12:00:26+00:00 rating 2.0 out of 5

Alexander Bing

Latest posts by Alexander Bing (see all)