Fåglarna

Inga mördare, förväxlingar eller konspirationer. Fåglarna har få av Hitchcocks traditionella varumärken, men är sannerligen inte mindre spännande för det.

The Birds 07Melanie Daniels (Tippi Hedren) åker till det lilla samhället Bodega Bay för att träffa en man hon nyligen blivit intresserad av. Väl där börjar fåglar av alla sorter att attackera invånarna, och i hög takt blir fåglarna bara fler och ännu mer vildsinta

Fåglarna är en mycket långsam film, i den bra bemärkelsen. Två mindre utfall från ett par fåglar under filmens första halva bådar om vad som komma skall, men mycket tid ägnas först och främst åt att vagga in åskådaren i en falsk trygghet. Det är först efter nästan en hel timme som allt drar igång på riktigt, då folk blir helt omringade av fågelsvärmar som hackar dem blodiga med sina näbbar.

The Birds 09Det känns på sätt och vis inte som en typisk Hitchcock-film, i bristen på en traditionell mänsklig mördare, men det finns ändå något mycket obehagligt över alla fåglarna. En viktig detalj är hur alla fågelläten är onaturliga och förvridna, vilket ger dem ett främmande och nästan monstruöst drag. De må se ut som vanliga fjäderfän, men det är tydligt att det finns något ondskefullt och illvilligt under den fjäderklädda ytan. Man kan argumentera att denna effekt motverkas till viss del på grund av de de daterade specialeffekterna, men alla scener med dockor och inklippta fåglar har åldrats förvånansvärt väl, i alla fall i jämförelse många sentida filmers datoranimationer.

En annan slående detalj är avsaknaden av soundtrack. Det finns ett fåtal sekvenser med musik, Melanie som spelar piano och skolbarn som sjunger, men all musik har sitt ursprung i den filmiska världen, det finns ingen musik som lagts på efterhand för att ackompanjera händelserna. Stämningen blir helt annorlunda när man som tittare inte blir skriven på näsan angående vilken typ av stämning det skall vara för närvarande. Dessutom förlorar man enormt mycket trygghet när det inte finns någon musik som markerar varken när faran är på ingång eller när den är helt över.

The Birds 02

Både bild och ljud är av förvånansvärt hög kvalitet, med tanke på filmens ganska höga ålder. Det kan kännas onödigt att behöva införskaffa Blu-ray versionen av en film där dåtidens brister gjorde att ljud och bild aldrig kommer att kunna nå upp till dagens standard oavsett hur bra restaureringen är, men i det här fallet är det väl värt det. Måhända är det ren inbillning, men undertecknad kan inte minnas att man lyckades få samma bra resultat på DVD-utgåvan. Det finns dessutom en viss charm i den gamla tekniken och hur den, som i detta fall, gör alla ljud i basregistret en smula onaturliga, samtidigt som man nu slipper allt irriterande i form av brus och störningar.

Filmen är kanske inte tillräckligt läskig för att ge någon tittare en ihållande rädsla för fåglar, på samma sätt som Psycho och Jaws gav vissa biobesökare dusch- och hajfobi, men den håller utan tvekan, trots sina 50 år på nacken.

Rating: 3.3/5 (4 votes cast)
Fåglarna, reviewed by Martin Ricksand on 2013-12-14T07:00:13+00:00 rating 4.0 out of 5

Martin Ricksand

Pseudointellektuell filmvetenskapsstudent. Samlar prettopoäng genom att citera filmer på franska, oavsett vilket språk de är gjorda på. Ser helst klassisk Hollywood och kult. Betar sakta men säkert av diverse filmlistor.

Latest posts by Martin Ricksand (see all)

Publicerad den 14 december, 2013