Falskt alibi

Falskt alibi

falsktalibiOmslaget försöker anspela på thrillers i Hitchcock-anda och likaså taglinen för att sälja in filmen. Michael Douglas namn står i nästan dubbelt så stora bokstäver som Jesse Metcalfs och Amber Tamblyns. Titeln Falskt alibi berättar hela filmen för mig innan jag sett den.

Peter Hyams har regisserat och skrivit manus till remaken av Fritz Langs Falskt alibi. Handlingen är lika enkel som rak. En ung grävande TV-journalist vid namn C.J. Nicholas (Jesse Metcalf) tror att stadens framgångsrika åklagare Mark Hunter (Michael Douglas) inte har rent mjöl i påsen. När Mark Hunter dessutom är en stark kandidat att bli borgmästare i staden börjar Nicholas lägga mer krut på sin teori att åklagaren planterar bevis för att få fällande domar. Om Nicholas har rätt så kommer han få tidernas scoop och en rejäl skjuts i karriären. Hans plan är att plantera ”bevis” för ett mord som han inte begått och dokumentera det hela med hjälp av sin kollega. När han sedan åtalas och döms för mordet så skall de visa att Mark Hunter i sin riktiga skepnad genom att visa videoinspelningen. Hunter kommer honom på spåren och är beredd att göra vad som helst för att tysta C.J. för gott.falsktalibi1

Den salufördes som ”en smart och nervkittlande thriller med Michael Douglas” när den kom. Nej det är det inte. Filmen är varken nervkittlande eller en thriller för den delen, men jag kan styrka att Michael Douglas är med. Falskt alibi är en dåligt berättad thriller utan driv eller smarthet. Jag hade räknat ut hela filmen redan efter knappa tjugominuter och ledtrådarna som ges är så uppenbara att de hoppar ur skärmen biter en i arslet. Det vore en bedrift att inte upptäcka dem. Att dessutom titeln är Falskt alibi lämnar än mindre över åt fantasin. Hmm … vem är det som har falskt alibi om det är bara en person som är åtalad. Hmm … ja det är inte raketforskning direkt. Originaltiteln Beyond a Reasonable Doubt lämnar lite mer åt fantasin i alla fall.falsktalibi2

Skådespelet då, är det något att glädjas över? Nej. Douglas går knappt på autopilot och jag undrar om han anstränger sig ens. Metcalf och Tamblyn har inte mycket till kemi mellan sig och de når inte några högre höjder när de agerar själva heller. Tragiskt att se faktiskt. Regin då? Nej Hyams gör ett förfärligt jobb. Filmen är minst sagt bedrövlig och flertalet gånger riktigt tafflig. Manuset har rejäla brister och de genvägar som tas är skrattretande dåliga. Finns det någon anledning att se den här filmen egentligen? Nej.

Falskt alibi, reviewed by Mats Lundberg on 2014-07-06T07:00:56+00:00 rating 0.5 out of 5

Publicerad den 6 juli, 2014