Farväl till maffian
Rating: 3.0/5 (2 votes cast)

Farväl till maffian

bild3

Den 6:e Juni 1944 skedde landstigningen vid Normandie, Frankrike. En av de mest kända operationer under andra världskriget. Snart 70 år senare dyker den gamle Maffiabossen Giovanni Manzoni upp i staden med sin familj. Vad gör han där? Kommer kaos uppstå? Vi får väl se.

Giovanni Manzoni (Robert De Niro, Heat) rullar in i Normandie en kulen natt. De bosätter sig i ett övergivet hus i den lilla byn Cholong. Det är dags att börja om efter att han har satt dit sin maffiafamilj i USA. Familjen lever under namnet Blake. Barnen Belle och Warren är vana att byta skola och får snabbt både vänner och fiender, mest utav det sistnämnda. Giovannis (eller Fred som han numer heter) fru Maggie (Michelle Pfeiffer, Scarface) försöker anpassa sig så gott det går och besöker kyrkan och ber för sin familj. Fred försöker anpassa sig även han. Bland annat genom att besöka den lokala filmklubben där de ska se filmen Insats förlorad med Frank Sinatra och Dean Martin i huvudrollen. Dessvärre skickar cinemateket fel film och de får istället se Maffiabröder. Fred ska sedan diskutera filmen och berättar lite väl mycket om sitt hemliga liv. Publiken gillar dock historien, men inte FBI-agenten Robert Stansfield (Tommy Lee Jones, Emperor) vars största uppgift är att se till att familjen sköter sig och Maffian inte hittar dit.

bild2

Luc Besson står för manus och regi och säger själv i extramaterialet att detta är en hyllning till bland annat Maffiabröder, i vilken De Niro innehar en av huvudrollerna och omnämns i filmen. I extramaterialet får vi följa med och se mycket ur Bessons synvinkel och hur han regisserar, vilket är mycket intressant. Annars är vi mest van att se korta intervjuer med skådespelare och regissörer. Som exekutiv producent står Martin Scorsese, vilket gör sekvensen på filmvisningen lite mer intressant.

Alla skådespelare tycks uppskatta varandras närvaro och de säger bakom kulisserna att de är väldigt nöjd med att få jobba med varandra. Det märks i skådespelet. Mycket professionellt och bra från de flesta inblandade. De Niro och Pfeiffers samspel är klockrena, dock känns det inte som att De Niro får så mycket plats att agera. De övriga familjemedlemmarna är med om fler fartfyllda scener är han. Tommy Lee Jones karaktär fyller ingen större funktion och känns mer inkastad för syns skull än att han är användbar. Stämningen blir aningen lägre under dessa scener.

MALAVITA

Man får inte se mycket av det lilla samhället, men man får känslan av idyll och som man föreställer sig en fransk liten by. Där finns de typiska nyfikna grannarna och skolan med tillhörande stereotypa elever. I lanthandeln finns såklart de negativa, nedvärderande skvallerkärringarna och i kyrkan finns den, från början, förstående vise prästen. Fotot är fint och blandar in tillbakablickar med tankar på ett mjukt och avslappnat sätt.

Sammanfattningsvis är det en skön, sevärd film. En bra kombination av action, drama och komedi. Det största minuset är slutet som är väldigt abrupt. Ett mjukare slut hade varit på sin plats så man lätt kan smälta och ta in allt galet som händer under filmen. Utan att spoila för mycket så skulle det kunna bli en uppföljare med tanke på slutet, men det är inget jag skulle uppskatta. Låt Farväl till maffian vara en bra film och lämna den där. Jag kan leva med slutet.

Rating: 3.0/5 (2 votes cast)
Farväl till maffian, reviewed by Fredrik Nyström on 2014-04-25T08:13:55+00:00 rating 3.5 out of 5
Fredrik Nyström
Hälsingepojk som blev skåning. Ser gärna en skitrolig komedi eller en sprängfylld actionrulle. Försöker lära mina två barn att uppskatta Disney och Pixar, utan framgång. "I don't need you to tell me how fucking good my coffee is, okay? I'm the one who buys it. I know how good it is."
Fredrik Nyström

Latest posts by Fredrik Nyström (see all)

Publicerad den 25 april, 2014