FIFA 15
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

FIFA 15

Efter nyligen ha spelat årets upplaga av NHL så föll FIFA 15 i mina händer. EA Sports bevisar återigen varför FIFA-serien är deras flaggskepp, varje gång de släpper sin årliga upplaga säljer de över 100 miljoner kopior. Vad är nytt i år och framförallt, behöver du byta upp dig från förra årets version?

fifa15b4

Vad som är nytt i FIFA 15 är långt ifrån självklart om du inte har följt serien under flera år. Jag har provat spelet på Playstation 4 och för mig blev den första reflektionen att grafiken verkligen har putsats upp för den nya generationens konsoler. Däremot blir det tydligt att tiden har stått stilla på andra fronter. Spelet är fullproppat med spellägen och skillnaderna från fjolårets upplaga är inte många. Med nya spelkonsoler höjs kraven och förväntningarna på spelen ytterligare. FIFA 15 är så nära att vara den perfekta fotbollssimulatorn att de flesta invändningarna jag har kommer främst att handla om detaljer.

fifa15b2

Grafikmässigt är skillnaden självklart störst om du har gjort klivet till Playstation 4 eller Xbox One. Publiken har blivit mer levande och det är större variation på ansiktena i arenornas alla säten. Tifon på stormatcher och riktiga hejarklacksramsor från Europas olika ligor gör att matcherna känns närmre verkligheten än någonsin. Om du slår på reprisläget kan du zooma in så långt att du ser individuella grässtrån på planen. Under matchernas gång blir spelarnas kläder numera smutsiga men denna effekt känns inte helt finslipad. Ibland kan spelarna se ut som att de har rullat sig i gyttja efter enbart 5 spelminuter. EA Sports har gjort ett gediget arbete med att återskapa samtliga arenor i engelska Premier League. Dessutom har spelet fått riktiga tv-sändningsgrafiken från den engelska ligan vilket gör att Premier League sticker ut som den häftigaste ligan i spelet.

fifa15

De olika spellägena är de samma som förra året plus en återkomst för turneringsläget. Det är större skillnad på menyerna än de faktiska funktionerna. Både huvudmenyn och de olika spellägenas menyer har blivit tydligare och mer pedagogiska. Allting känns smidigare även om laddningstiderna känns ungefär lika långa som i förra årets version. Precis som de senaste årens upplagor så följer laguppställningarna i spelet aktuella trupper i verkligheten. Nyheter från din favoritklubb uppdateras också kontinuerligt i huvudmenyn. Gränsen mellan verklighet och spel suddas ut mer och mer för varje år som går. I Ultimate team bygger du ditt eget lag och spelar mot motståndare för att belönas med nya spelare och klättra i de olika divisionerna. I karriärläget kan du välja att spela säsonger som tränare eller fotbollsspelare. Träningsläget är proppfullt med nya träningsvarianter och bättre versioner av gamla övningar. Upplägget är riktigt bra och det känns verkligen som att du blir en bättre spelare av att göra alla övningar FIFA 15 har att erbjuda. Turneringsläget gör en återkomst efter att ha försvunnit spårlöst i FIFA 14, tyvärr känns det inte speciellt finslipat och valmöjligheterna är begränsade.

fifameny

Spelmässigt kommer du inte märka speciellt stor skillnad från förra året om du inte spelar många matcher varje vecka som jag. Däremot så är skillnaderna tillräckliga för att återigen ändra om balansen i spelet. Anfallare har blivit snäppet vassare och det känns lättare att göra mål på långskott än tidigare. Anfallarna har också blivit bättre på att dribbla medan försvaret har blivit trögare och mer svårkontrollerat. Inledningsvis tog det ett tag för mig att göra mål men efter några matcher flög de in en efter en. En annan av årets nyheter är att spelarna reagerar mer på händelser i matcher, om en spelare blir utsatt för en ful tackling eller får gult kort blir de arga som bin och puttar på sina motståndare. Domaren känns fortfarande inte helt tillförlitlig och vad som är frispark eller straff känns inte helt givet. Hälften av matcherna jag spelat mot mina vänner så har antingen jag eller min motspelare svurit över domarens insats.  Spelet gör sig fortfarande bäst mot mänskliga motståndare eftersom svårighetsgraderna skiljer sig för mycket åt. Om jag spelar på semi-proffs öser jag in mål och om jag höjer svårighetsgraden till proffs åker jag på stordäng.

Om du precis har skaffat dig Xbox One eller Playstation 4 är FIFA 15 ett givet köp för alla fotbollsfantaster. Grafiken, alla spellägen och detaljer är fantastiska. Mångfalden i spelet gör FIFA 15 till den bästa fotbollssimulatorn för tillfället, det finns ett spelläge för alla fotbollssupportrar. Det finns inte många andra spel som underhåller på samma sätt som FIFA. Du kan samla alla dina vänner i soffan och fortsätta spela långt efter att solen gått ner.  Om du däremot fortfarande har en Xbox 360 eller Playstation 3 så kanske det inte känns lika relevant att köpa den senaste upplagan av spelet. Skillnaderna i grafik skiljer sig inte lika mycket åt mellan förra året och årets upplaga på den förra generationens konsoler. Spelet är ett säkert köp och du får verkligen valuta för pengarna. Spelet är ett hårsmån från att få full pott i betyg, med lite finslipning av spellägen så kommer FIFA 16 bli det mest kompletta fotbollsspelet någonsin.

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
FIFA 15, reviewed by Fredrik Malmquist on 2014-12-06T07:05:06+00:00 rating 4.5 out of 5
Fredrik Malmquist

Fredrik Malmquist

En glad prick från Ystad som numera bor och studerar i Malmö tillsammans med min norrländska fästmö Emma. Jag har intressen som musik, löpning, brädspel, stadsplanering och datorspel men framförallt så har jag ett brinnande intresse för film.
Publicerad den 6 december, 2014