Fjällbackamorden 2 – Havet ger, havet tar

Första filmen (Tyskungen) i filmatiseringen av Camilla Läckbergs romaner fick inte vidare god kritik av mig. Andra filmen är något bättre, men det finns fortfarande lite att gnälla på.

Erica Falck och hennes familj är på besök i fotografen Stigges studio för att ta ett fint familjeporträtt att ge till hennes svärmor som inom kort fyller år. Strax därefter visar det sig att Stigge blivit mördad. Författarinnan Erica (Claudia Galli), som för övrigt aldrig tycks ha något nytt bokprojekt på gång, tar naturligtvis tag i saken och försöker reda ut vem som mördade Stigge och varför. Ledtrådarna leder tillbaka till början på 1960-talet när Ingrid Bergman var en flitig besökare i Fjällbacka.

Det har tagit lite tid innan jag valde att se nästa del i Fjällbacka-serien på grund av alla de ärr som Tyskungen lämnade efter sig. Efter att ha sett ett par minuter så känns det som att det kommer att bli ett lika stort fiasko som den första filmen. Ytterligare ett par minuter får gå och det känns som en helt okej deckare. Gallis skådespelarinsats är till en början väldigt livlös och krystad men hon blir så småningom varm i kläderna och det känns helt okej att ha henne i huvudrollen. I övriga roller ser vi bland annat Harriet Andersson som Birgitta. Hon var en gång i tiden Ingrid Bergmans assistent. Nu är hon mer en ensamvarg som bor på en liten ö utanför Fjällbacka. En bitter kvinna som Harriet lyckas fånga mycket bra. Linus Wahlgren ser vi i rollen som unga Otto, mannen som förälskade sig i assistenten Birgitta, men fick välja bort hennes kärlek. Linus är väl inte direkt en favoritskådespelare, men rollen som argsint fiskare lyckas han porträttera på ett verklighetstroget och bra sätt.

Själva storyn är mycket bättre och mer spännande än första filmen. Många potentiella mördare presenteras och tankarna går genast: ”Aha, det måste vara den där. Fast det är för självklart… Eller är det verkligen det? Ja. Eller. Va? Jaha…”. Manuset är klart starkare än första filmen och skådespelet likaså. Det märks att det är en annan regissör och andra manusförfattare till Havet ger, havet tar. Det jag stör mig mest på är de rätt hastiga övergångarna från nutid till dåtid och vice versa. Ena stunden sitter Erica i sin fåtölj och dricker ur en kopp. Andra stunden är det en snubbe som kryper runt bland stenarna i skärgården och tar bilder på två bråkande män. Är det något som händer samtidigt som när Erica sitter och dricker sitt kaffe, eller är det en tillbakablick till det, inte speciellt hippa, 60-tal som rådde? Faktiskt det sistnämnda, vilket kan vara svårt att urskilja om det inte vore för kostymarbetet som de skött på ett bra sätt. Själva omgivningen är nämligen inget man märker större skillnad på mellan dessa 50+ år som gått. Miljön är, precis som i Tyskungen, genuin och idyllisk, trots att Fjällbacka tycks vara väldigt otursförföljt samhälle. Det finns ju fler filmer i serien som garanterat handlar om fler mord.

Rating: 3.3/5 (3 votes cast)
Fjällbackamorden 2 - Havet ger, havet tar, reviewed by Fredrik Nyström on 2014-01-25T12:00:15+00:00 rating 2.0 out of 5
Fredrik Nyström
Hälsingepojk som blev skåning. Ser gärna en skitrolig komedi eller en sprängfylld actionrulle. Försöker lära mina två barn att uppskatta Disney och Pixar, utan framgång. "I don't need you to tell me how fucking good my coffee is, okay? I'm the one who buys it. I know how good it is."
Fredrik Nyström

Latest posts by Fredrik Nyström (see all)

Publicerad den 25 januari, 2014