Fjällbackamorden 3-6

ericafalck

Brottsplatserna i bygden Fjällbacka kantas återigen av dåligt skådespel och oengagerad regi. Här har jag samlat de fyra sista filmerna i serien om Erica Falck och hennes fetisch över att lösa de brott hennes man Patrick egentligen borde göra.

Fjällbackamorden 3 – Strandridaren
Betyg 1½

Två franska dykare hittas döda i ett fiskenät. Kustbevakaren Jessica hittar dykarna och får direkt känslan att det inte är ett olycksfall. Hon tar hjälp av sin gamla vän, Ericas man Patrick. Timingen är inte den perfekta då Erica slutfört en bok och paret är på väg att fira då de blir informerade om det inträffade. De får naturligtvis fira vid ett senare tillfälle. Istället börjar utredningen om vem och varför någon skulle vilja döda dessa två utländska besökare. Samtidigt är en man vid namn Dick i full färd med att fullända hans största dröm. Att öppna ett sjöfartsmuseum i trakten. Kan det ha kopplingar till morden?

Skådespelet i den här filmen är inte på topp hos någon faktiskt. I övriga roller ser vi bland annat Jens Hultén (Skyfall), Tom Ljungman (Johan Falk) och Annika Hallin (Flimmer). Manuset är trist och plottrigt. Tillbakablickarna är långa och tråkiga. Känslan att det är en tv-pjäs går inte att tvätta bort.

strandridaren

Fjällbackamorden 4 – Ljusets drottning
Betyg: 2

Lucia i det lilla samhället Fjällbacka. Men något är fel. Huvudpersonen saknas. Det är dock inte bara det som drabbar bygden. Samtidigt är det bråk om sillfabriken som har hotats av nedläggning men räddas upp av delägaren Henrik. Han tycks även ha kopplingar till den försvunna lucian. Henrik är dock inte någon direkt omtyckt person och det dröjer inte länge innan han sett sina sista silltunnor. Han hittas dödad. Erica och hennes man Patrick måste reda ut både lucians försvinnande och Henriks död, samtidigt som de kämpar med att få ihop en bra jul för familjen.

I den fjärde filmen så visar ensemblen svar på skådespel. Enligt IMDb så är detta den sista filmen som produktionen gjorde i serien, vilket kan ha en stor betydelse. De har haft tid att komma in i sina roller. Några nya skådisar finns såklart med i den här filmen, och det är bland annat Pia Halvorsen (Äkta människor) och Happy Jankell. De gestaltar sina karaktärer på ett bra och verklighetstroget sätt.

ljusetsdrottnin

Fjällbackamorden 5 – Vänner för livet
Betyg 2

Erica Falck sitter i en tv-studio och blir intervjuad för sin senaste bok. Hon får frågan hur det kom sig att hon började skriva. Det var tack vare hennes vän Peter. Han fösvann dock när de var 14 år. Erica nämner något om att hon kanske bör skriva en bok om det. Något som tydligen inte gillas av en viss person, eller personer då det plötsligt börjar hända otrevliga saker. Samtidigt har Ericas man Patrick en klassåterträff.

Den film i serien som känns mer som en film än ett tv-drama. Skådespelet är bra, med vissa undantag. Ungdomarna som spelar karaktärerna som barn gör en fin insats och levererar med god inlevelse. Som regissör till den här delen ser vi Richard Holm, som även har regisserat en del Johan Falk och Irene Huss- filmer. Och det är nog tack vare honom som detta är en av de starkare filmerna i serien.

vannerforlivet

Fjällbackamorden 6 – I betraktarens öga
Betyg 2½

Ericas syster Anna är på besök i barndomsstaden Fjällbacka för att sälja ett hus. Samtidigt är tv-programet Antik i Kubik på besök för att värdera gamla saker. Programmledaren Claes Wager (Per Morberg) visar intresse för huset, och Anna. Enda anledningen att han är intresserad av att se huset visar sig dock vara för att undersöka en tavla som hänger där som kan göra honom väldigt rik. Efter att ha varit med på inspelningsplatsen hittas tavlans ägare mördad och det visar sig kunna finnas många potentiella mördare.

I den här filmen tar Erica Falck inte alls mycket plats, vilket jag tycker är skönt. Istället fokuseras det på sidokaraktärerna. Vi ser bland annat Johan Hedenberg (Johan Falk) och Crazy Pictures– skådisen Christoffer Nordenrot. De flesta skådespelare visar talang i den sista delen i serien och levererar en trevlig filmupplevelse. Tillbakablickarna som varit ett irritationsmoment i de tidigare filmerna infinner sig till viss del, men endast små, korta och få sekvenser som fortfarande inte fyller någon direkt funktion för handlingen, finns där, men stör inte lika mycket som tidigare filmer. Tack vare detta blir den här filmen den behagligaste att se sig igenom.

ibetraktarensoga

För att sammanfatta det hela så är det en rätt medioker serie filmer. Skådespelet varierar från film till film och oftast känns det som ett väldigt halvdant arbete. Även regin är väldigt upp och ner. Bild, ljud och ljus är sig lik genom hela serien. Som jag tidigare nämnt så fungerar de historiska ögonblicken hyfsat bra genom ett bra klädförråd. Dock är övergångarna från nutid till dåtid så skarpa, så det blir lite förvirrande när det växlas, speciellt eftersom det sker relativt ofta. Det blir för mycket. Som ovan nämnt så är sista filmen den som innehåller minst tillbakablickar, vilket också gör att den inte är lika rörig som de andra. Trots detta, och trots låga betyg så tror jag att det finns många som kan uppskatta dessa filmer och de gillas troligtvis lite mer om man läst böckerna om Erica Falck.

Fjällbackamorden 3-6, reviewed by Fredrik Nyström on 2014-02-06T12:23:46+00:00 rating 2.0 out of 5
Fredrik Nyström
Hälsingepojk som blev skåning. Ser gärna en skitrolig komedi eller en sprängfylld actionrulle. Försöker lära mina två barn att uppskatta Disney och Pixar, utan framgång. "I don't need you to tell me how fucking good my coffee is, okay? I'm the one who buys it. I know how good it is."
Fredrik Nyström

Latest posts by Fredrik Nyström (see all)

Publicerad den 6 februari, 2014