Flygplan

flygplan2Dusty är spridarflyplanet från Propellerhålan, som drömmer om det stora äventyret. Han är lantisen som vill erövra världen genom att kvala in i tävlingen Vingar jorden runt.

När en vanlig och tråkig arbetsdag på fälten är över, träffas Dusty och bästa vännen, tankbilen Slurk, för att träna riktiga flygmanövrer och pressa det illa anpassade flygplanet till bristningsgränsen. När det är dags för kvaltävling överaskar Dusty alla, men missar att kvalificera sig till jordenrunttävlingen, med minsta möjliga marginal. Det visar sig dock att alla deltagare inte hade rent mjöl i påsen, och några dagar senare tilldelas Dusty en plats i tävlingen.

Det gamla krigsflyplanet Skipper som tidigare vägrat hjälpa Dusty med träning, låter sig övertalas, och hjälper Dusty att utveckla sin snabbhet och manövrering. Samtidigt upptäcker Skipper att Dusty lider av ett opassande handikapp för flygplan, vilket kommer leda till en högst (eller lägst?) ovanlig tävlingstaktik. Första etappen på Vingar jorden runt går från New York till Island, och på JFK-flygplatsen får vi bekanta oss med de övriga deltagarna, Mexikanen El Chupacabra, Canadensiskan Rochelle, Brittiske Bulldog, Indiskan Ishani och inte minst Ripslinger, trefaldig mästare och skitstöveln Nummer 1. Tävlingen består av sju tuffa etapper som tar planen jorden runt,  med delmål på Island, Tyskland, Indien, Nepal, Shanghai, Mexico, med avslutning i New York för de plan som klarar sig hela vägen. Kommer Dusty vara ett av dem?flygplan1

När en film är så självmedveten (visar tydligt att den är en film och refererar till sig själv) att den i det närmaste beskriver sig själv som den perfekta underdoghistorien, och sedan inte gör någon som helst ansats att försöka dölja det, så förstår ni säkert att detta inte är historieberättande från den högre skolan. Disneys spinoff på världen från Bilar och Bilar 2, handlar tyvärr mer om marknadsvärden, merchandise och franchise, än om att berätta en bra historia. Istället för att förbanna försäljningsframgångarna med Star Wars-leksaker som började redan på 70-talet och nu innebär att varje barn och ungdomsfilm av rang måste komma med en (helst dyr) kollektion av leksaker, kläder, tidningar, tvål och gud vet allt, eller peka finger åt mega blockbusters, där film två och tre i en tilltänkt serie, är avhängigt på hur mycket pengar den spelar in första helgen, är det väl bara att inse att det är så den ekonomiska modellen för mycket av dagens filmskapande inom Hollywoodindustrin ser ut. Och det är klart att dessa ekonomiska monster (Flygplan har spelat in närmare 220 miljoner dollar världen över) inte bara ger pengar i fickorna till filmbolagen, utan skapar också arbetstillfällen när alla dessa kringprodukter skall framställas och säljas, vilket är positivt. Men … det kan och bör göras med större finess och mer hjärta än så här. Något som Disney visat prov på många gånger tidigare.PLANESFlygplan är faktiskt inte en Disney/Pixar-film, utan är en DisneyToon Studios produktion, som fram tills 2007 specialiserade sig på att skapa uppföljare på populära Disneyfilmer för hemmvideomarknaden. Men filmen är ändå nära besläktad med Disney/Pixar då John Lasseter, mannen bakom filmer som Toy Story och Bilar, är kreativ chef för både Disney/PIxar och DisneyToon Studios. Lasseter återfinns även som en av tre upphovsmän till berättelsen bakom Flygplan. Jag behöver kanske inte vara orolig för Lasseters ekonomiska situation, då alla hans många uppdrag inom Disneykoncernen säkerligen betalar bra, men hans form som historieskapare sviktar betänkligt. Hans två senaste långfilmer Flygplan och Bilar 2 kommer inte alls är i närheten av hans tidigare alster.flygplan6

Trots en svag berättelse, som inte alls tillför något nytt till genren, kommer DVD/blu-ray skivan med Flygplan snurra många varv i hem befolkade av barn i 4-9 års åldern. När det kommer till det visuella imponerar filmen med vackra miljöer och många fartfyllda kameraåkningar, värt att nämnas är att Flygplan också finns i 3D version på blu-ray för den som gärna använder sig av den tekniken. Barnen kommer vara nöjda, medan föräldrarna kommer ledsna snabbt. Särskilt om det är den svenska dubbningen som gäller, för trots att jag är säker på att den svenska ensemblen med komikern Mårten Andersson (Dusty) i spetsen, uppbackad av rutinerade skådespelare som Hans Klinga, Cecilia Forss och Lo Kauppi, bland många andra, gör sitt bästa, så är det omöjligt att matcha originalensemblen. Vilken svensk skall till exempel kunna ersätta stridsflygplanen Bravo och Echos röster som görs av Top Gun-skådespelarna Val Kilmer och Anthony Edwards, och uppnå samma effekt? Vem kan spela brittiskt flygplan bättre än John Cleese, eller ärrad krigsveteran bättre än Stacey Keach? Troligtvis ingen. PLANESSom barnfilm fyller Flygplan sin funktion, men som familjeunderhållning, där både vuxna och barn har behållning av filmen, finns det många bättre alternativ att hitta i Disney och Pixars kataloger. Kanske är betyget till och med för snällt, men jag känner mig snäll idag.

Bilder ©Disney

Rating: 1.5/5 (2 votes cast)
Flygplan, reviewed by Erik Larsson on 2014-02-08T12:00:42+00:00 rating 1.5 out of 5