Focus

Focus

focus1Will Smith har legat relativt lågt sedan 2008 när det gäller film. Han gjorde Men in Black 3 och snabbt därefter After Earth som inte gjorde någon glad. Nu är han tillbaks i huvudrollen i Focus som placeras i samma fack som Ocean’s Eleven och Charade.

Nicky Spurgeon (Will Smith) är en svindlare och ficktjuv som ingen annan. I början av filmen möter han Jess Barrett (Margot Robbie, The Wolf of Wall Street) som är en oerfaren men talangfull vacker ung kvinna i samma profession. Nicky beslutar sig för att lära upp henne och få igång hennes karriär. Världen ligger för deras fötter, men så fort hon kommer för nära så drar han sig ur. Tre år senare stöter han ihop med Jess i Buenos Aires och hon är nu en fullfjädrad femme fatale som ställer alla hans noga uträknade planer på ända. Insatserna är extremt höga och Nicky tappar nu helt kontrollen.focus3

Focus är lättsam underhållning där Smith och Robbie fungerar suveränt bra tillsammans som svindlare. Filmen är polerad, snyggt filmad och sexig utan behovet att ha några högre ambitioner. Det handlar främst om Nickys och Jess relation och det finns ingen superstöt likt den i Ocean’s Eleven eller The Italian Job för den delen. Man ger sig inte i kast med att rädda världen eller ge sig på ett korrupt bolag. Nej Focus handlar bara om ett snyggt par svindlare som vill sno åt sig lite pengar på vägen.focus2

Givetvis försöker Focus lura tittaren med dubbelspel och diverse distraktioner, men den som är fokuserad nog ser relativt lätt igenom dessa och i kombination med de ledtrådar som ges kommer inte slutet som någon större överraskning. Focus är en trevlig film som är väldigt polerad och genomarbetad. Den flyter på, men på minussidan finns att karaktärerna inte lämnar något större avtryck.  Manusförfattarna har lagt mycket energi på berättelsen och den sitter, men karaktärerna är tyvärr något tunna.focus4

Även om Smith och Robbie är riktigt charmiga tillsammans finns det andra filmer i genren att prioritera om man vill se en heist-film. Regissörerna Glenn Ficcara och John Requa gör ett gedigt hantverk och vet hur de ska hantera den här typen av film. Focus är en skön film med bra skådespel som är tillräckligt smart för att höja sig över medelmåttan, men når inte upp till de bästa i genren. Vi kan däremot säga välkommen tillbaks Will Smith.

Focus, reviewed by Mats Lundberg on 2015-08-17T08:00:59+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 17 augusti, 2015