Following
Rating: 2.0/5 (2 votes cast)

Following

Christopher Nolans debutfilm från 1998. En svartvit lågbudgetfilm som ligger väldigt långt ifrån gigantiska produktioner som Inception och The Dark Knight Rises. Däremot ligger den ganska nära hans andra långfilm Memento.

Han väljer att kalla sig Bill (Jeremy Theobald), är arbetslös och lever ett tråkigt och ensamt liv. Han försöker bli författare och för att få uppslag till historier och karaktärer börjar han följa efter människor på Londons gator. När han följer efter Cobb blir han påkommen. Cobb (Alex Haw) är inbrottstjuv och vill ha ett samarbete med Bill.

Det som var intressant med Memento (som jag minns den, det var många år sedan jag såg den) var att trots sitt baklängesberättande visste man att Guy Pearce karaktär var lika förvirrad och visste lika lite som tittaren. Man var på samma nivå. I Following får jag känslan av att den omkullkastade kronologin handlar väldigt mycket om att storyn inte är tillräckligt intressant för att följa kronologiskt. Om man däremot redan under filmens första minuter ser att Bill kommer att ändra sitt utseende och bli misshandlad blir man nyfiken på vad som ska hända. Det fungerar ganska bra. Men om man som tittare känner att skaparna och karaktärerna vet någonting som man inte själv vet räknar man med att någonting stort ska avslöjas. Bedrägerierna som avslöjas i slutet blir väldigt övertydliga. Det påminner om när Bond-skurken berättar om sina planer för Bond innan han dödar honom. För mycket prat och för lite som visas. En viss besvikelse infinner sig. Men visst, det är en film som fängslar när man ser den första gången trots att den är så primitivt gjord. Eftersom Christopher Nolan nu har gjort ett antal filmer där överraskningen i slutet ska vara en stor grej är det intressant att se hur även hans första film bygger på en sådan premiss. Det kanske är på tiden att han byter spår nu?

Den här amerikanska utgåvan innehåller både ett kommentarspår med Nolan och möjligheten att se filmen kronologiskt. Den möjligheten tröttnade jag på ganska snabbt. Kommentarspåret mumlar sig Nolan igenom, ibland överröstar filmen honom. Kanske hans mest hängivna fans är intresserade av kommentarer som ”this is a great rooftop, great for a fight” eller att få reda på vilka scener som är filmade hemma hos hans föräldrar. Jag kan inte påstå att mitt intresse väcktes. Criterion har också släppt Following. Detta förmodar jag att de gjort för att få in lite pengar och inte för att de är imponerade av filmen. Om man inte sett Nolans The Prestige kan man gott börja där i stället.

Rating: 2.0/5 (2 votes cast)
Following, reviewed by Mattias Berg on 2013-10-19T07:00:19+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 19 oktober, 2013