För dig naken

För dig naken

För dig naken handlar om konstnären Lars Lerins sökande efter kärlek. Han tror att han hittat den på andra sidan jordklotet och med sin guddotter bakom kameran beger han sig till flygplatsen för att på vinst och förlust träffa Junior för första gången.

En natt i somras när jag skulle gå och tömma blåsan låg det en lapp på min hallmatta. Den var från grannfrun som jag suttit och supit med några kvällar tidigare. Hon krävde att jag skulle lyssna på Lars Lerins sommarprat. I normala fall brukar jag varken lyssna på sommarprat eller rekommendationer, men det kan ju bli pinsamt i trappan om man inte skulle lyda hennes råd. Jag hade ingen aning om vem Lars Lerin var men har i efterhand förstått att hans akvarellmålningar är väldigt kända. Det var som tur var inte konst Lerin pratade om i sitt sommarprat utan psykisk ohälsa, missbruk och längtan. Och då är jag med på banan. Hans anekdoter var väldigt gripande och den underbara värmländskan var ljuvlig att lyssna på.

Sommarpratet fungerar nästan som både prolog och epilog till För dig naken. Händelser som Lerin bara berörde kort finns i filmen dokumenterat på ett inte alltid skönmålande vis. Eftersom han är gudfar till regissören Sara Broos finns det en lång relation mellan de båda och dokumentärfilmens vanliga intervjuer förvandlas i För dig naken snarare till samtal som hämtats från någon familjeträff. Det blir väldigt intimt.

När Manoel Marques (Junior) från Brasilien kommer till Sverige ändras Lars liv. Junior och han kan knappt kommunicera med varandra och ändå lyckas de släcka varandras kärlekstörst. Jag tyckte framförallt att Lerins tankar kring att vara den behövande och behovet av att känna sig behövd var intressant. Jag gillade även kontrasten till vad filmer i normala fall försöker förmedla till oss om den stora kärleken. Junior och Lars har gett upp den illusionen och bestämmer sig för att de ska leva ihop och räknar med att kärleken ska växa fram. De visar att detta kan vara lika romantiskt.

För dig naken är en fin dokumentär som lyfter humöret. Men den väcker inte de riktigt starka känslorna hos mig som jag hade önskat efter att ha hört Lerins sommarprat.

För dig naken, reviewed by Mattias Berg on 2012-11-16T07:00:10+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 16 november, 2012