Forever Marilyn

Marilyn Monroe är förmodligen historiens mest kända blondin. Under ett årtionde var hon prototypen för alla sexsymboler. Än idag är bilder på henne vanligen förekommande. Putande röda läppar, stor byst, smal midja och ett leende, gärna kombinerat med en förförisk blick. Att hon varken var blondin eller hette Marilyn Monroe är ingen hemlighet, men det hindrar inte henne från att vara historiens mest kända blondin.

Norma Jeane Mortenson var namnet som Marilyn föddes till, ganska fort ändrades efternamnet till Baker, som var mammans flicknamn. Mortenson kom från mammans exmake. De flesta experter på området verkar dock vara ganska eniga om att Martin Edward Mortenson inte var det lilla flickebarnets biologiska far eftersom han redan separerat från Marilyns mamma vid det laget. Namnet Monroe kom från mormodern. För att få fart på karriären färgade Marilyn håret blont, något som var en riktig katalysator för karriären. Från att ha börjat som fotomodell gick hon till att bli en av de mest kända skådespelerskorna från 1945 fram till sin död 1962. Hela Marilyns liv har varit komplicerat, med flera äktenskap och en av de mest berömda romanserna, en affär med John F. Kennedy och slutligen ett självmord. Mytbildningen kring flera av delarna av hennes liv är stora och hennes död skapade en hel del spekulation om att hennes död skulle ha varit riggad av myndigheterna för att skydda Kennedy och nationen.

50 år efter hennes död släpps nu en hel del av hennes filmer i restaurerad form på blu-ray. Jag har sett den exklusiva boxen med fem filmer.

Herrar föredrar blondiner (Gentlemen Prefer Blondes) – 1953

Lorelei Lee (Marilyn Monroe) och Dorothy Shaw (Jane Russell) åker till europa. Lorelei ska gifta sig med en mycket rik man, men på grund av lite missförstånd blir det ändringar i planerna och Lorelei blir istället misstänkt för att vara diamanttjuv.

Filmen är en musikalfilm med flera inslag av sångnummer.

Betyg: 3.5 av 5

Hur får man en miljonär (How to Marry a Millionaire) – 1953

Schatze Page (Lauren Bacall), Loco Dempsey (Betty Grable) och Polo Debevoise (Marilyn Monroe) hyr en dyr och lyxig lägenhet I central New York med planen att kunna snärja varsin miljonär att gifta sig med.

Tre skönheter i filmen. Monroe på uppgång, Grable på väg nedåt efter att ha varit 40-talets stora sexsymbol, med utmärkelser som den populäraste pinuppan (framröstad av amerikanska soldater under andra världskriget) och ben som var försäkrade för en miljon dollar. Vid filmens inspelning var hon dock på fallrepet. Lauren Bacall med sitt kyligt vackra utseende var gift med legendaren Humphrey Bogart och är faktiskt fortfarande vid 88 års ålder aktiv inom filmen. Filmen var också den första långfilmen som spelades in i det nya widescreenformatet CinemaScope.

Betyg: 3 av 5

Floden utan återvändo (River of No Return) – 1954

Änkemannen Matt Calder (Robert Mitchum) försöker livnära sig som bonde. De flesta andra i trakten är guldgrävare eller lycksökare. Matt och sonen Mark får en dag syn på en flotte på floden och beslutar sig för att hjälpa de två på flotten från de indianer som jagar dem. På flotten finns Harry Weston och hans fästmö Kay (Marilyn Monroe). Harry Weston har viktiga affärer och lurar därför Calder och tar hans häst och gevär. Med indianer på krigsstigen blir Calder tvungen att bege sig ut på den farliga floden med sonen och Kay.

Westerfilm som är relativt förutsägbar, men ändå en western av den gamla skolan.

Betyg: 3.5 av 5

Sex i elden (There´s No Business Like Show Business) – 1954

Familjen Donahue är en showfamilj som åker runt och uppträder. Vicky (Marilyn Monroe) har skådespelerske- och sångerskeambitioner. Vicky blir upptäckt av en av sönerna Donahue och börjar uppträda med den kända familjen.

Marilyn dyker inte upp i filmen förrän efter nästan en halvtimme. Sedan domineriar hon scenen i ett sångnummer, med för tiden en förmodligen väldigt vågad utstyrsel.Sedan är hon i princip borta en halvtimme igen för att dyka upp i ett sångnummer igen – denna gång iklädd en tvådelad utstyrsel med bar mage och bara axlar. ”We´re having a heatwave” sjunger hon, medan hon kråmar sig runt scenen i den minimala klädseln. Givetvis är det uträknat och bekräftar hennes ställning som årtiondets sexsymbol nummer ett.

Filmen är som du redan förstått en musikalfilm.

Betyg: 3.5 av 5

Flickan ovanpå  (The Seven Year Itch) – 1955

Richard Sherman (Tom Ewell) måste stanna i sommarhettan på Manhattan när familjen åker på semester. Någon måste försörja familjen och det är Richards uppgift trots den tryckande hettan. En dag flyttar det oväntat in en flicka (Marilyn Monroe) i våningen ovanför. Plötsligt blir Richards liv lite mer spännande.

Marilyns karaktär har inte ens ett namn. Hon är bara flickan eller ”the Girl”. En av filmhistoriens mest berömda scener tar sin plats i filmen. Den scen som sedan blivit ett kännetecken för Monroe. Det är den berömda scenen där Marilyns kjol blir blåst uppåt.

Betyg: 4 av 5

Generellt ser man en progression från den första filmen till den sista. Visserligen är Marilyn rakt igenom att betrakta som en sexsymbol, men i de två första filmerna är målet enkom att gifta sig med en rik karl. Är man söt så kan man bli lycklig genom att gifta sig med en rik man är kontentan. I Floden utan återvändo faller däremot Marilyns karaktär tillbaka i en offerroll. Hon är den svaga, hon är kvinnan som lockar männen, men ändå inte riktigt har en egen vilja. För att slutligen i Flickan ovanpå vara helt dominerande över den stackars mannen vars inre vrids i monologer med sig själv.

Filmerna är givetvis ganska oskyldiga ur sexighetsperspektiv och Marilyn skulle förmodligen idag inte ha blivit lika uppmärksammad, men hon är ändå utan tvekan filmernas utropstecken även när hon har torftiga roller. Extramaterialet är relativt tunt bortsett från den femte disken som innehåller ett ambitiöst extramaterial med kommentatorspår, dokumentärer och annat. Boxen som filmerna kommer i innehåller också fyra fotografier. Dessa kan man sätta i själva boxen som då fungerar som en enkel fotoram.

Filmerna är fint restaurerade vad det gäller både bild och ljud. I någon av filmerna är läppsynkningen lite dålig under något av sångnumren, men det ursäktas av att ljudet hela tiden är bra. Bilden ser också genomgående bra ut, möjligtvis med en lite väl brusig (men inte på något sätt dålig) bild i Sex i elden.

För mig som inte sett någon film med Monroe var detta intressant. Dels för att få se ikonen Monroe och dels för att jag inte blev direkt besviken. Givetvis har åren satt sina spår, men detta är ändå sevärt.

Forever Marilyn, reviewed by Joakim Helmbrant on 2012-11-24T12:00:14+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 24 november, 2012