Foyle’s War – Box 1

Foyle’s War är skapad av Anthony Horowitz som också gjort Morden i Midsomer, är en spännande kriminalserie som setts av storpublik på SVT.

Kriminalkommissarie Christopher Foyle vill byta jobb. Tysklands arméer står för dörren till 1940-talets Storbritannien och Foyle skulle hellre bidra på något sätt i kriget än att bekämpa brottslighet. Han tar dock sitt jobb på stort allvar och ett brott är ett brott oberoende om det är en tysk eller britt som begått det. Hans rättspatos ät tydligt och är en av anledningarna att hans ansökningar om en tjänst i det militära ständigt avslås.

Foyle’s War har släppts i fyra boxar (i skrivande stund) och är en Brittisk kriminalserie av hög klass. Varje avsnitt är en film om ungefär 100 minuter som i sitt upplägg ger tid åt karaktärsutveckling, nyansering av kriget och situationen i Storbritannien samt ett brott som Foyle får ta sig an.

The German Woman – I den första filmen sprids rädslan för en nazistisk invasion och alla med tysk anknytning misstänkliggörs och många interneras för säkerhets skull även om de är helt oskyldiga. När en bomb faller över byns pub i Lower Fenton och dödar en ung kvinna börjar rykten och paranoia spridas och en välkänd tysk kvinna blir brutalt mördad i byn. Byborna tycker att någon form av rättvisa skipats när ”tysken” har blivit straffad för bomben som fälldes över byn, men Foyle inser att det finns fler motiv till mordet. Kändisar som Rosamund Pike och James McAvoy ses i biroller i detta avsnitt.

The White Feather –
En ung flicka har vandaliserat en telefonledning nära ett militärläger och Foyles underökning tar honom till The Whiter Feather Hotel, där Margaret Ellis tar emot anti-semitiska sympatisörer. Bland hennes gäster finns den karismatiske Guy Spencer, ledare av en pro-Hitler organisation kallad ”The Friday Club”. Har ”klubben” rent mjöl i påsen eller planeras en invasion mot England tillsammans med nazisterna? Kända ansikten som Bernard Kay och Charles Dance återses i detta avsnitt.

A Lesson in Murder – Ett underligt dödsfall i häktet och mordet på en ung rymling hemma hos Gascoigne, domaren som fick honom arresterad, gör att Foyle och Milner misstänker att någon är ute efter hämnd. Kan mordet på rymlingen vara en rökridå för att dölja en labyrint av familjekonflikter och fördomar mot fredsaktivister? Och vad gör de egentligen i den hemliga krisgsfabriken i närheten? Sophia Myles, David Tennant och John Shrapnel kommer du känna igen i denna episod.

Eagle Day
- En kropp hittas med en kniv i bröstet i ett bombat hus. Mordutredning leder Foyle till en radarstation där hans son Andrew Foyle arbetar med en hemlig verksamhet för militären. Foyle slits mellan sin önskan att hjälpa sin son och sin plikt som polis. Andrews misstankar om sin arbetsplats utsätter honom för livsfara, när Foyle och Molner avslöjar hämnd, självmord och sanningen om en ovärderlig konstsamling. Samtidigt inleder Hitler sin ”Eagle Day” attack. Roger Allam är det mest kända ansiktet bland birollerna.

Foyle’s War är en mycket bra brittisk kriminalserie som rekommenderas varmt. Gediget skådespel, bra manus och intressant karaktärsutveckling gör att serien höjer sig över mängden.

Rating: 4.0/5 (2 votes cast)
Foyle's War - Box 1, reviewed by Mats Lundberg on 2012-05-15T07:00:48+00:00 rating 4.0 out of 5