Filmfenix | Franska familjehemligheter - Recension - Filmfenix.se

Franska familjehemligheter

Romain är den enda i sin familj som är oskuld. Det gör honom galen. Under en tävling i skolan som går ut på att filma sig själv medan man ska onanera på en lektion blir han påkommen och hans mamma börjar engagera sig i sina barns sexliv.

franska04

Jag förstår inte riktigt vem som är målgruppen för filmen. Kanske det är sextiotalisterna som ska se den för att lära sig om hur deras barns sexliv kan se ut? Eller är det ungdomar som borde se filmen för att se sexskildringar som skiljer sig från de som kan ses på porrsajter? Mig gav den absolut ingenting. Jag tror mest Franska familjehemligheter är ett fint alibi för porrmotståndare som inte kan motstå porr. Det blir trots allt ganska vackert och sensuellt när kameran fokuserar på de älskandes ansikten och man precis sett att skådespelarna minsann gör det på riktigt. Men det känns inte befogat och gör inte filmen mer sevärd.

franska05

”Älskar man livet, älskar man sex.” Så sammanfattar mamman allting mot slutet av filmen. Det ligger på ungefär samma nivå som Utbildningsradion. Franska familjehemligheter vill lära oss att kondomer är någonting naturligt och att alla använder dem. Den vill även göra oss uppmärksammade på att tonåringar faktiskt använder internet till mer än skolarbete. Tänk att de lägger ut filmer med sig själva i alla möjliga tänkbara situationer på nätet och sedan bedömer varandra. Men regissörerna Jean-Marc Barr (mest känd som skådespelare i Det stora blå och många av Lars von Triers filmer) och Pascal Arnold vill inte moralisera över det. De vill ju inte framstå som moralgubbar. Men de vill i alla fall göra föräldrar uppmärksamma på att man minsann kan rensa internethistoriken när man har porrsurfat. Och inte nog med det, ungdomarna rakar minsann könshåren också! Vill de att jag ska bli upprörd eller förvånad får de slå till med något mer överraskande.

franska02

Det enda ställningstagandet i filmen som kan verka kontroversiellt är att Barr och Arnold antyder, givetvis på ett övertydligt sätt, att mäns fixering vid porr med trekanter där endast en tredjedel är av kvinnligt kön kan vara ett uttryck för bisexualitet. Ett sådant påstående gör säkert att en hel del män ställer sig i försvarsposition. En annan fin aspekt i filmen är familjens farfar som trots sin ålder får vara en sexuell varelse. Det bryter av från standardknullen med familjens yngre generation när den gamla mannen går till en prostituerad och visar upp sin rynkiga kropp. Tydligen ska Franska familjehemligheter vara rolig också. Jag fnissade till en gång när Romain konstaterade att hans pappa inte bara blivit av med oskulden när han var 18 utan även träffat kvinnan han skulle gifta sig med.

franska01

På DVD:n finns två versioner. Versionen med svensk text verkar vara den som klippts för att passa en amerikansk publik. Det är många kvinnliga kroppar som exponeras medan männen göms genom att man maskat bilden, mörkat scenerna eller valt tagningar från vinklar där man slipper se dessa livsfarliga manslemmar. Till och med när den äldre brodern rakar sitt skrev är det för mycket för publiken som denna version är avsedd för och här står han med ryggen mot kameran. I den ungefär fem minuter längre versionen med engelsk text, franskt titelkort och betydligt sämre bild (bitvis ser det fruktansvärt ut) får man å andra sidan se allting.

franska03

Jag vill inte gå så långt som att kalla Franska familjehemligheter för porrfilm, men det finns ingen intressant story i den. Om en vecka kommer jag att minnas den som ”den franska filmen med en massa sexscener”. Man kan jämföra den med Larry Clarks Ken Park eller John Cameron Mitchells Shortbus som också innehåller äkta sexscener men hade fungerat och varit väldigt bra även utan dessa. Utan de explicita delarna i Franska familjehemligheter hade den på sin höjd varit en novellfilm gjord för public service.

Rating: 2.8/5 (5 votes cast)
Franska familjehemligheter, reviewed by Mattias Berg on 2013-04-27T12:00:30+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 27 april, 2013