Freelancers

”-New York City cops. They ain’t too smart.Efter att ha sett Freelancers så har jag en lite bättre förståelse om vad The Strokes kanske menade med sin gamla sång. För ett knappt år sedan led jag igenom den bedrövliga actionfilmen Setup, även den med Curtis ”50 Cent” Jackson (Fiddy) i huvudrollen. Då var det Bruce Willis som fick njuta av Fiddys skådespelarådra, denna gång har turen åter kommit till Robert De Niro. Tala om ett mästarmöte ytterligheter emellan.

Fiddy spelar Jonas ”Malo” Maldonado, en nyutexaminerad polis i New York med ett kriminellt förflutet som fått en andra chans. Detta är något han delar med ett par vänner som har exakt samma historia bakom sig. Nu är det dags att börja arbeta på de tuffa gatorna och de erhåller alla varsin ledsagare och mentor, vilket ska få dem att landa lite mjukare i den hårda och våldsamma verkligheten. Det dröjer inte länge innan Malo inser hur korrupt poliskåren är och lika snart blir han själv erbjuden att stiga in i den superhemliga världen. Malos pappa, som också var polis, dog i tjänsten när han var liten och nu träffar han pappans gamla partner Joe (Robert De Niro) och hans poliskamrater som är insyltade högt upp i rangordningen. -Vad säger du, Malo? Jag var god vän med din far, vill du vara med och tjäna grova och enkla stålar?

Mord, heroin- och kontantbeslag som försvinner och istället hamnar i polisernas giriga fickor. De saknar helt hämningar och är väldigt framgångsrika och det är i det förflutna som både de äldre och de yngre polisernas öde står skrivet. Men innan vi når dit väntar ca nittio minuter av helt meningslös nonsensfilm, vilket tyvärr gör att jag inte minns speciellt mycket mer av handlingen. Jo, det förekommer naturligtvis en del naket, våld och en stereotyp gangsterhistoria också. Eller hur var det nu? Filmens tagline blir en bra hjälp för att friska upp minnet. ”To serve, protect… and steal.” Mörda borde stått med också, det glömde de ju.

Jag borde inte fortsätta med att titta på filmer där Fiddy på egen hand ska bära fram handlingen, det gick inte första gången och det går inget vidare den här gången heller. Fiddy borde inte heller fortsätta med film, utan istället fortsätta sin rapkarriär, den hade ju fint flow. Nu verkar det som att han bestämt sig för att verkligen satsa på skådespeleriet fullt ut och jag önskar honom i alla fall lycka till. Att han får möjlighet att bedriva skådespel tror jag enbart beror på att han startat, eller investerat i ett produktionsbolag och förmodligen skrivit in klausulen att han har rätt att deltaga i samtliga filmer som detta bolag producerar. Tanken är nästan tragisk och hämmar med största sannolikhet eventuella talanger som hade kunnat få chansen istället.

Tänk er att Robert De Niro startar ett skivbolag och dessutom kräver att få rappa på varje platta. ”-Yo, I’m Bob coming straight outta Mean Streets, no fuck that shit, in fact I met Marty long ´for I drove any cab and ya’ll was suckin’ yo’ mamas titties. Grew up in Little Italy and was raised on cheese and macaroni, so ya’ll know how much of a stretch I went through when I received my academy award for portraying Vito Corleone. Got nominated easily just huntin’ some deer, which really rocked my world and even more my career. Ever since I made an impact and my name went boom, I starred in gangstamovies and could scare the shit outta anybody just entering a room. Nowadays the best gigs are few, but I could use a buck so I can stuff my mouth with more bread than I can chew. That’s basically why I end up in shit like this, sweet Lord ya’ll know life ain’t nuthin’ but a bliss.” Befängt var ordet.

Faktum är att Fiddy faktiskt spelat mot både Robert De Niro och Al Pacino tidigare, i Righteous Kill. Den filmen var inte heller något vidare, men det var ju knappast enbart Fiddys fel. Hans storverk hittills måste väl ändå vara Get Rich Or Die Tryin’ som jag åtminstone inte tycker lika illa om. Vad gäller Robert De Niro så tänker jag inte gnälla över hans filmval längre, vid det här laget har man vant sig vid att han gör mindre roller i alla möjliga skräpfilmer. Med en sådan karriär och sådana ikoniska rollfigurer bakom sig, så kan jag leva med det och se om en av dem istället i väntan på nästa topp. Man kan också avspänt påstå Att Forest Whitakers prestation som knarkande dåraktig snut ligger under hans genomsnitt. Fast det vore ju märkligt om någon av dessa herrar skulle leverera ett oförglömligt porträtt i just Freelancers, som ändå får anses tillhöra bottenskrapet av actionthrillers.

Storyn verkar vara hämtad ur mellansekvenserna i ett sämre TV-spel och det blir aldrig spännande att följa den återvunna handlingen och sedvanliga härvan. Det finns inget flyt eller logik mellan actionscenerna, vilket gör det tungt att ta sig igenom dem. När man med skohorn även pressat in ett kärleksintresse för Fiddys räkning, så är utmattningen nära. Freelancers är en slags rådålig och fattig version av Training Day som man mår bäst av att strunta i att se. Ansvarig regissör är Jessy Terrero som dessvärre bildat dynamisk duo ihop med Fiddy, då de gjort både musikvideos och filmer ihop. Nästa film att se upp med är The Pursuit som förefaller stå näst i tur. Den kommer jag nog inte att ställa mig i kö för.

Rating: 1.0/5 (1 vote cast)
Freelancers, reviewed by Hans Råman on 2013-01-06T07:00:12+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 6 januari, 2013