Frost
Rating: 3.5/5 (2 votes cast)

Frost

FROZENKanske är det för jag har blivit äldre, kanske är det för att Disney jobbar på ett annat sätt nu för tiden, men den gamla tidens magi att sätta sig ner och se en animerad film från mushuset är sedan länge borta. Idag är det med mer kritiska ögon jag ser filmerna, men Frost kanske kan smälta mitt hjärta på nytt?

Elsa och Anna är prinsessor i kungadömet Arendal. Elsa har magiska förmågor att framkalla is och snö men hon kan inte kontrollera dem. När de båda barnen leker en dag råkar Elsa skada Anna och rädd för att hon skall skada fler stängs slottet och Elsa uppmanas att inte använda sin magi. Hon spenderar större delen av sin uppväxt inlåst och det är först när hon skall krönas till drottning som slottet öppnas igen och folket tillåts in. Anna är full av nyfikenhet på omvärlden och de människor hon möter medan Elsa fasar för att möta andra och inte kunna kontrollera sin krafter.frost_03

Frost blev en stor succé världen över, både bland publik och kritiker och det är lätt att förstå varför. Denna film är en tillbakagång till klassisk Disneymark, bra karaktärer, en engagerande historia, sångnummer i tid och otid, komiska bikaraktärer, spännande jakter. Ja, Frost har allting man kan önska av en Disneyfilm och lite till. Framförallt har den två starka kvinnliga karaktärer som har huvudrollerna och som har ett större intresse än att prinsen skall rädda dem. Det är en trend som funnits i de sista filmerna från Disney men här är det klarare och tydligare. Det handlar om kärleken till sin syster och hur den syskonkärleken kan rädda världen undan en hotande snökatastrof, snarare än två kvinnor som lutar sig mot prinsen för att rädda dagen. Det kanske skall kännas självklart 2014 att en historia kan handla om det men det känns uppfriskande på det sättet Disney gör det.

Naturligt och utan pekpinnar skapas ett band som tittare till både Elsa och Anna och vi bryr oss om dem och historien som utspelar sig. Jennifer Lee som skrev manus till Röjar-Ralf står denna gång för regin och hon visar återigen att hon är en av de nya växande stjärnorna på Disney, det skall bli spännande att följa hennes karriär där. Frost är dock inte utan fel, sångnumren är alldeles för många, det känns som karaktärerna sjunger nästan hela tiden. Och filmens skurk hade gärna fått vara lite mer genomarbetad, det är inte direkt någon Scar vi får. Men det är svårt att komma med fler klagomål. Disney har de sista åren arbetat mer målmedvetet med sina historier och filmer och det är nu börjat att bära frukt. Även om vi kanske inte är tillbaka till de riktigt klassiska filmerna slipper vi i varje lida oss igenom saker som Björnbröder, Kogänget eller Skattkammarplaneten. Sedan skall jag nämna den svenska dubbningen som håller god kvalité rakt igenom. Det enda som man märker en klar och tydlig skillnad är under sångerna, framförallt huvudtemat i filmen Let it Go som verkligen är riktigt bra i originalversion men inte alls lyckas hamra hem budskapet på samma sätt i den svenska versionen. frost_04Frost är Disney i nästan gammal god form och ett äventyr som barnen älskar. Även som vuxen hade jag roligt och i soffan och för en liten stund var jag återigen tillbaka i den gamla tidens magi.

Bilder ©Disney

Rating: 3.5/5 (2 votes cast)
Frost, reviewed by Pär Wirdfors on 2014-06-10T08:00:37+00:00 rating 4.0 out of 5