Fury

fury-09Brad Pitt och Shia Lebeouf i en stridsvagn låter väl lite sexigt ändå? Lera, tung skottlossning och testosteron garanteras.

En stridsvagn med några tappra amerikanska soldater kämpar på i Tyskland under slutfasen av andra världskriget. Till besättningen ansluter en ung gröngöling som egentligen åkte till kriget som administratör, men nu tvingas ut i fält. Några städer ska belägras och de sista tyskarna måste tvingas att kapitulera, men det blir en segdragen historia.

F5Det känns lite märkligt att se Brad Pitt i en film om andra världskriget efter att ha sett honom i Inglourious Basterds. Eller egentligen känns det lite märkligt att 2014 se en väldigt rak krigsfilm om den epoken gjord för den breda biopubliken med en del större namn i rollistan. Den genren är ju egentligen död och det tar ett tag innan jag förlikar mig med att det faktiskt bara är ännu en krigsfilm, det är ingen speciell gimmick eller något annat som gör att den känns aktuell. Det här känns precis som något som hade kunnat produceras under perioden då den utspelar sig för att få med folket i krigshetsen mot tyskarna. Men jag har egentligen inga sådana krav, att varje film alltid ska känns relevant, utan att kan tycka det är rätt trevligt att se stabila tillägg till en viss genre. Att få sig en dos lera, posttraumatiska stressyndrom och explosioner enligt en väldigt beprövad mall behöver inte vara så dumt. Under ungefär tre fjärdedelar av Fury är det precis vad som levereras.

Karaktärerna slafsar på och är sådär vidriga och ärrade av kriget som man kan tänka sig. De hatar tyskarna och lever enbart i nuet eftersom något annat förmodligen är alldeles för jobbigt. Den nya rekryten är naiv och idealistisk, han vill inte döda någon. Han drabbas av panik som man kan känna igen sig i. Man vet även hela tiden att han kommer att socialiseras in i sina påtvingade kamraters jargong och så småningom förmodligen även njuta av att bränna iväg några kulsprutesalvor mot flyende fiender. I förutsägbarheten finns en slags loj trygghet och för det mesta är det genomfört med tillräcklig hantverksskicklighet för att passerad som tillräckligt kompetent för att duga. Sedan kommer finalen. Då förbyts den bistert realistiska känslan mot någon slags grabbig hjältefantasi och alla eventuella ambitioner om nyanser eller realism försvinner snabbt. I vad som känns som en evighet monterar Fury ner allt den byggt upp och lämnar mig ungefär lika mycket förvirrad som irriterad.

Brad PittDet är  när en film tappar bollen ordentligt som man börjar störa sig på andra detaljer, som exempelvis varför man bemödat sig med texter i inledningen som förklarar att de amerikanska stridsvagnarna var så mycket sämre än de tyska, när det egentligen inte spelar någon roll för resten av historien. Det är då man känner att de där papperstunna karaktärerna var irriterande klichéer istället för att fylla någon en funktion som stiliserad genrekonvention. Det är även då man börjar fundera vad det var som gjorde att Pitt valde att hoppa på den här rollen? Förmodligen läste han bara första halvan av manuset och drömde sig tillbaka till när han såg Döden på larvfötter som ung.

Å ena sidan är det intressant att en anspråkslös film om andra världskriget produceras 2014, något jag gärna skulle vilja se mer av då det om inte annat breddar bioutbudet. Å andra sidan är det frustrerande att se något gå så käpprätt åt helvete under den sista halvtimmen som Fury gör.

Rating: 3.3/5 (3 votes cast)
Fury, reviewed by Erik Nyström on 2015-03-10T06:44:34+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 10 mars, 2015