Galaxy Express 999

Galaxy Express 999

Som jag nämnde i min tidigare recension av Cobra kom det en mängd av animefilmer och tv-serier kring 80-talets början och mitt. Problemet när det gällde tv-serierna var dock att det ofta saknades vissa avsnitt. Cobra hade till exempel inget ordentligt slut, även om det nu är fixat med den senaste utgåvan. Galaxy Express 999, (999 uttalas ”3-9”), var det egentligen tvärtom. Av 113 episoder visades någonstans mellan 19 och 26 stycken, så man kan säga att det är början och slutet som är med på denna utgåva. Större delen av mittenpartiet saknas och då även en massa karaktärer. Trots detta är boxen en rätt underhållande tv-serie som tar upp många väsentliga saker som fattigdom, status, evigt liv och moral.

Va, du stavar namnet Maetel men uttalar det Meter. Är inte det lite konstigt?.

Leiji Matsumoto skapade mangan som sedan låg till grund till tv-serien som sändes i Japan mellan 1978-1981 i 113 episoder. Det tillkom sedan en massa olika varianter i långfilmsformat med lite andra tolkningar av karaktärerna. En av birollskaraktärerna som blev bortklipp i Sverige är den sedermera kända figuren Captain Herlock som fick egna filmer och tv-serier. Berättelsen börjar med att den fattiga 12-åriga pojken Tetsuro med sin mamma försöker att få jobb så att de kan skaffa biljetter till rymdtåget Galaxy Express 999, för dess slutstation är Andromeda Galaxen där människor kan få mekaniska kroppar gratis. Mekaniska kroppar är nämligen synonymt med hög status och evigt liv, medan en vanlig människokropp i princip inte har något värde alls. Det får Tetsuro erfara nästan direkt då hans mamma blir dödad av personer med mekaniska kroppar. Efter en snabb hämndaktion av Tetsuro lär han känna Maetel, (ska visst uttalas ”Meter”), som blir hans nya ”mamma” och följeslagare. Namnet Maetel ska visst komma från det latinska ordet för mor, mater. Under resans gång lär hon Testsuro vad livet består av, men hon har också en dold agenda.

Galaxy Express 999-tåget

Under resans gång möter duon många figurer som är fortfarande människor och desperata att bli mekaniska, eller de som redan är halv/helmekaniska. De flesta av dem är i alla fall olyckliga av olika anledningar. Här kan man dra paralleller till dagens moderna människor som konsumerar varor eller försöker att fixa sin egen kropp med inlägg i sina försök att bli lyckliga. För att egentligen vara en tecknad serie för barn/ungdomar är Galaxy Express 999 rätt djupsinnad dåden tar upp frågor som om man ska modifiera kroppen eller låt den vara, fattigdom kontra hög status, om evigt liv verkligen är det bästa, samt vilken moral man ska ha, speciellt i olika situationer som kan uppstå under en rymdfärd. En styrka med tv-serien är att den inte drar sig för olyckliga slut för vissa karaktärer. Personligen tycker jag att Galaxy Express 999 ska ses av barn för att få lite jämvikt till dagen Disneyfilmer. Om inte annat för att få lite tecknad filmhistoria.

Huvudkaraktärerna Maetel och Tetsuro.

Galaxy Express 999 har nog blivit lite biten av ålderns tand. Animationen kan idag se lite slarvig/billig ut jämfört med Disney’s variant av Skönheten och odjuret och de senaste datoranimerade filmerna efter Toy Story. Men låt inte det avskräcka, för tycker man att Toy Story 3 var känslosam i viss scener så är denna tv-serie med sin musik, berättelse och karaktärer också rätt känslosam. Speciellt när man har sett hela boxen. Det skulle vara roligt och intressant om tv-serien skulle komma ut i en ny utgåva med alla episoder och japanskt tal, precis som den senaste utgåvan av Cobra.

Tågkonduktören är nog den skönaste karaktären i hela serien.

Galaxy Express 999, reviewed by Mathias Linder on 2012-12-26T19:03:20+00:00 rating 3.0 out of 5

Mathias Linder

Är 35-årig filmfantast. Växte upp på åttiotalet med Arnold Schwarzenegger och James Bond. Gillar Charles Bronson och Sergio Leone. Ogillar uttrycket "kvalitetsfilm". Anser att George Lazenby är underskattad som James Bond. Älskar tv-spel, speciellt förtjust Resident Evil-serien. Tycker att HBO gör rätt överskattade tv-serier.

Latest posts by Mathias Linder (see all)

Publicerad den 26 december, 2012