Game Change

Landet i väst har precis valt president Barack Obama för en andra period som ledare. Förra gången var det John McCain som var republikanernas motkandidat i presidentvalet. Redan tidigt i valupptakten låg McCain efter i mätningarna och kampanjstrategerna insåg att de var tvungna att göra något drastiskt annars skulle de förlora valet. Den stora förändringen eller som man säger i USA – ”game change”, var att plocka in Sarah Palin som skulle ändra spelplanen.

HBO-producerade Game Change regisserad av Jay Roach med manus av Danny Strong berättas med utgångspunkt från rådgivarna Steve Schmidt (Woody Harrelson) och Nicolle Wallace (Sarah Paulson) perspektiv i valkampanjen. Senator McCain (Ed Harris) ligger rejält efter i mätningarna och kampanjstrategerna tycker att det måste göras något drastiskt för att ta igen försprånget. Sarah Palin (Julianne Moore) som är guvernör i Alaska förs fram som kandidat. Hon är kvinna, attraktiv och kan föra sig i media. Att hon dessutom är för vapen och ”pro life” det vill säga mot abort, är som grädde på moset om man vill attrahera republikanska väljare. En perfekt kandidat vid första anblicken.

De har bara fem dagar på sig att granska hennes förflutna. Knappt med tid men inte omöjligt enligt kampanjstrategerna. Sagt och gjort blir Sarah Palin vice presidentkandidat och till en början går det mesta enligt planerna. Kamerorna älskar henne och de republikanska väljarna ännu mer. Nicolle Wallace som har uppdraget att hjälpa Sarah Palin börjar se problem emellertid. Det verkar som Sarah inte har så bra koll på omvärlden eller historia som man kan önska. Hon vet till exempel inte varför det finns ett Nordkorea och ett Sydkorea eller att det inte går att se ”Ryssland” från hennes fönster i Alaska.

Både Julianne Moore och Ed Harris har lyckats väl i såväl tolkning som utseendemässig efterliknande av de verkliga personerna. Speciellt Julianne Moore gör en tolkning som är ruggigt imponerande. Hennes porträtt är fullt av empati fast utan parodiska element. Palin ville väl men kunde inte leva upp till de krav som ställdes.

Vi som utomstående icke-amerikaner ser förmodligen Palin med större oro än amerikanarna själva, trots det blev en hel del kritik i USA efter hennes misslyckade intervjuer med till exempel Katie Couric på CBS. Att Palin skulle vara ett hjärtslag från att bli president är minst sagt oroande med tanke på hennes kunskap om omvärlden men även hennes fundamentalistkristna värderingar.

YouTube Preview Image

Filmen är intressant och spännande då den ger inblick i hur det hela gick till fram till valets avgörande. Newsweeks David Frum frågade Steve Schmidt i en intervju vad han tyckte om filmen och han beskrev den som en ”utomkroppslig upplevelse”. Varken han eller Nicolle Wallace har dementerat  filmens sanningshalt.

Game Change, reviewed by Mats Lundberg on 2013-01-10T07:00:32+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 10 januari, 2013