Game of Thrones – The Complete Second Season

Väntan är över! Den efterlängtade fortsättningen på Game of Thrones har anlänt.

Med säsong två befäster Game of Thrones positionen som en av de bästa tv-serier jag någonsin haft nöjet att följa. Mytologin är tät och full av intressanta och välutvecklade karaktärer som alla spelar en roll i de komplexa intriger och konflikter som målas upp avsnitt efter avsnitt. I den första säsongen fick vi bevittna händelser och maktkamper som på sikt hotade anstifta ett inbördeskrig. I början av den andra säsongen har pjäserna börjat förflytta sig och krigsmaskineriets kugghjul rullar snart igång på allvar. De inre stridigheterna inom de olika husen växer sig allt starkare, vilket bidrar till ökad spänning samtidigt som hoten utifrån ständigt kryper närmre. Fantasy-elementen blir också mer framträdande då drakar och magi får större plats. Något som ger en extra dimension åt serien utan att det för den delen sker på bekostnad av politiken och intrigerna som utgör berättelsens kärna.

Genom magnifika vyer och slående mise-en-scène sugs jag in i Westeros förtrollande värld, men det är personligheterna som befolkar den som håller mig kvar. En del av de mer prominenta personerna i berättelsen togs av daga under första säsongen men det innebär inte att karaktärsgalleriet har utarmats. Istället har man givit större plats åt redan etablerade karaktärer samt låtit nya och intressanta personligheter introduceras för tittarna. Framförallt så är det roligt att se hur många av de karaktärer vi har lärt känna sedan tidigare visar upp nya sidor som ger dem ett större djup. Till exempel så växer Arya Stark i sina skor och får en mer framträdande roll och hennes möten med en mystisk herre, som endast refererar till sig själv som “a man”, tillhör faktiskt några av säsongens höjdpunkter. Annars är det som vanligt Tyrion Lannister som, genom sin karisma, slughet och otroliga förmåga att anpassa sig efter den rådande situationen, stjäl showen i scenerna som han figurerar i.

Vad gäller seriens grundläggande kvaliteter så finns det inte så mycket att tillägga utöver det jag lyfte fram i min recension av föregående säsong. Game of Thrones är en oerhört välproducerad och spännande tv-serie som absolut kan mäta sig med påkostade långfilmsproduktioner som The Lord of the Rings vad gäller höga produktionsvärden och imponerande scenerier. Såväl manus som skådespeleri upprätthåller samma höga klass som i förra säsongen och det är med stor spänning som jag ser fram emot nästa säsong av HBOs storslagna fantasyserie. Det kommer att bli en lång och otålig väntan.

Även om vi bara är inne april månad så har Game of Thrones – The Complete Second Season redan tillskansat sig en placering på min lista över årets främsta Blu-ray releaser. Precis som The Complete First Season gjorde förra året. Det här är en serie som verkligen kommer till sin rätta på det högupplösta formatet och den som bara upplevt serien via SVTs lågupplösta tv-sändningar har gått miste om en stor del av seriens audiovisuella storslagenhet. Game of Thrones bör helt enkelt upplevas i HD.

Blu-ray utgåvan är en ytterst trevlig bekantskap med ljud och bild som håller absolut referensklass och rikligt med extramaterial för den som vill fördjupa sig i Westeros värld och seriens produktion. Vi får hela 12 kommentarspår där skådespelare, producenter och manusförfattare bara är några av de som fått göra sina röster hörda gällande avsnitten som de varit involverade i. Creating The Battle of Blackwater Bay låter oss följa med bakom kulisserna för att se hur slaget vid Blackwater Bay iscensattes. En intressant inblick i arbetet som krävdes för att skapa ett av säsongens dyraste avsnitt där en av sekvenserna måste räknas till något av det häftigaste jag sett i en fantasy-produktion.

För den som är mer intresserad av Westeros andliga övertygelser kan jag rekommendera The Religions of Westeros där George R.R. Martin, David Benioff och D.B. Weiss diskuterar de olika religioner som återfinns i Game of Thrones och hur de påverkar karaktärerna och deras agerande. Utöver detta finns det massvis av fakta att tillgodogöra sig rörande seriens karaktärer, Westeros, Essos och kampen om järntronen. Allt extramaterial levereras i högupplöst format.

Rating: 4.0/5 (5 votes cast)
Game of Thrones - The Complete Second Season, reviewed by Alexander Bing on 2013-04-28T12:00:22+00:00 rating 5.0 out of 5

Alexander Bing