Getaway
Rating: 1.0/5 (1 vote cast)

Getaway

bild5

En Ford Shelby GT500 Super Snake susar genom ett parkeringshus. Några minuter tidigare har en man fått ett telefonsamtal om att stjäla den. Han har tidigare inget otalt med lagens långa arm, han är en gammal racerförare. Vidare finns en röst som beskriver vad han ska göra. Hur kommer det sig att han är den utvalde? Vad ska han göra? Vem styr honom och varför? Frågorna är många och svar finns det.

Brent Magna (Ethan Hawke, Before Midnight) får ett telefonsamtal. Hans fru är kidnappad och han måste nu stjäla en specialgjord bil och göra precis som rösten i bilen säger. Köra i full fart genom parken under jul, ramma polisbilar och köra som en galning, det är vad Brent blir tvingad till att göra för att hålla sin fru vid liv. Under resans gång får bilägaren reda på att Brent stulit hennes bil. Hon letar upp bilen och siktar en pistol mot Brent. Det skulle hon inte ha gjort. Han blir tvingad av rösten att kidnappa henne. En av de större uppgifterna paret nu blir tvungen att utföra är att råna en bank som tjejens (Selena Gomez) pappa är VD för.

bild1

Tänk dig en blandning av Phone Booth och Fast & Furious, då får du Getaway. Full med action och vansinnigt högt tempo nästan hela tiden. Det finns inte många lugna stunder. Ibland kan det kännas som att de mjölkar ur och ska ha med så mycket action som möjligt. Actionfilmer kan må bra av några långsamma, lugna sekvenser ibland så jag som tittare kan få varva ner och för att det inte ska bli för mycket. Getaway blir lite för intensiv.

bild3

Bilen är riggad med kameror, både inuti och utanpå, åt alla håll och kanter, vilket ger förhoppningar om många schyssta kameravinklar, men de saknas vid många tillfällen. Annars är fotot bra och stärker intensiteten i scenerna. Skådespelet håller måttet. Ethan Hawke lyckas verkligen fånga frustrationen i hans karaktär. Selena Gomez karaktär, som bara heter The Kid i rollistan, är en rikemansdotter, inte lika bortskämd som vi är van att se, som är mycket vass på bilar och datorer. Nu har jag inte sett Gomez i någon annan film, men jag tycker hon fungerar bra och gör sitt.

bild4

Som tittare sitter jag på spänn och undrar ”vad kommer hända härnäst?” och ”snart kommer det gå åt skogen” men jag tycker dessvärre det blir för mycket av det goda. Som jag nämnde ovan så kan actionfilmer må bra av lite lugnare scener. Det finns inte så mycket mer att säga om filmen. Helt okej skådespel, bra foto, spännande sekvenser. Storyn har vi sett förr, men det fungerar. Varken mer eller mindre. En ständig biljakt kan bli lite tråkigt i längden.

Rating: 1.0/5 (1 vote cast)
Getaway, reviewed by Fredrik Nyström on 2014-04-17T07:00:52+00:00 rating 2.0 out of 5
Fredrik Nyström
Hälsingepojk som blev skåning. Ser gärna en skitrolig komedi eller en sprängfylld actionrulle. Försöker lära mina två barn att uppskatta Disney och Pixar, utan framgång. "I don't need you to tell me how fucking good my coffee is, okay? I'm the one who buys it. I know how good it is."
Fredrik Nyström

Latest posts by Fredrik Nyström (see all)

Publicerad den 17 april, 2014