Ghost in the Shell 2: Innocence

1988 kom Akira som idag anses vara startskottet för den moderna animefilmen. Den gick till och med upp på bio i USA och Storbritannien med rätt positivt resultat. Med stor inspiration från Blade Runner skapade Akira den så kallade cyberpunkgenren. I samma genre kom sedan efterföljaren Ghost in the Shell 1995 och blev en stor succé för att vara en animefilm. Nästan nio år senare kom den fristående uppföljaren Innocence som i USA blev Ghost in the Shell 2: Innocence.

Ghost in the Shell 2 01

Precis som i Blade Runner behandlar Ghost In the Shell-filmerna om vad som kännetecknar en (mänsklig) människa och konstgjord människa. I den förstnämnda är det minnen som skapar en mänsklig replikant medan det nästan är lite tvärtom i Ghost In the Shell. Här är frågeställningen om en människa kan behålla sin själ om kroppen byts ut mer och mer till en robot. Dessa frågeställningar är ofta en stor beståndsdel i denna filmgenre. I Innocence möter vi den tuffe och mekanisk uppgraderade cyberpolisen Batou, som hade en stor biroll i ettan, när han utreder ett fall av mordiska sexrobotar. Detta utvecklas mer och mer till ett rejält invecklat fall. Både fysiskt och filosofiskt för Batou. Men även för oss tittare blir det rätt filosofiskt, det vill säga svårt att stundtals hänga med i storyn. Att försöka beskriva handlingen i denna framtidsbild på ett lättförståligt sätt är definitivt inte en promenad i parken, istället är det lite mera som intervallträning efter en god buffé.

Ghost in the Shell 2 03

Inte så långt in i framtiden, år 2032, har världens samhällen kopplats ihop via gränslösa nätverk där människans identitet har smält ihop med Internet. Istället för att sitta vid sin laptop, Ipad eller andra tekniska apparaturer har människan börjat byta ut delar av kroppen eller till och med delar av hjärnan mot cybergenetiska organ. Så istället för att den gamla stationära datorn blir hackad kan din hjärna bli hackad eller utsatt för diverse angrepp. Dessa uppgraderingar gör att människan inte riktigt längre är Guds avbild om man är religiöst lagd, samt att gränsen mellan människa och maskin börjar suddas ut.  I princip samma upplägg och frågeställningar som i filmen The Matrix. Problemet för mig när det gäller dessa filmer, med undantag för Blade Runner, är att jag själv tröttnar rätt fort på dessa pretentiösa upplägg och frågeställningar. Visst kan det var intressant i början, men efter ett tag ska ”tråden” dras ut till max, så att man mest sitter och kliar sig i skallen och inte fattar något iallafall. Så ytliga jag, som inte är religiös eller speciellt djup, sitter mest och väntar på att det ska bli action, då brukar intresset komma igång igen.

Ghost in the Shell 2 04

Det finns som jag ser det fyra fullt gångbara skäl till att se denna film.

1. För att man har sett första Ghost in the Shell, som är lite bättre.

2. För att se en tecknad variant på Blade Runner eller The Matrix.

3. Man har fått upp ögonen på anime/cyberpunkgenren och vill utvidga detta intresse.

4. Man är ute efter ”djupa” filmer som är filosofiska eller psykologiska.

Oavsett vilka skälen är blir man inte besviken, detta är en välgjord film som är tecknad på ett sätt som jag gillar. Man slipper den stereotypiska manga/anime-stilen med obefintlig näsa och väldigt stora ögon och mun, vilket är ett stort plus. Första gången jag såg filmen satt jag med öppen mun över de häftiga actionscenerna. Både ettan och tvåan har en skön stämning som lindrar abstinensen för mig som är en Blade Runner-missbrukare. Tyvärr finns också vissa svaga sidor, i sin strävan att ta upp de komplexa frågorna om människans natur blir filmen för mig istället stundtals rörig. När vissa scener upprepas tre gånger efter varandra blir i alla falla jag konfunderad och undrar om någon driver med mig. Men något rätt måste ju teamet bakom filmen ha gjort då Innocence var den första animefilmen som nominerades till det ytterst prestigefyllda Palme D´Or vid filmfestivalen i Cannes.

Ghost in the Shell 2: Innocence, reviewed by Mathias Linder on 2013-04-15T17:00:19+00:00 rating 3.5 out of 5

Mathias Linder

Är 35-årig filmfantast. Växte upp på åttiotalet med Arnold Schwarzenegger och James Bond. Gillar Charles Bronson och Sergio Leone. Ogillar uttrycket "kvalitetsfilm". Anser att George Lazenby är underskattad som James Bond. Älskar tv-spel, speciellt förtjust Resident Evil-serien. Tycker att HBO gör rätt överskattade tv-serier.

Latest posts by Mathias Linder (see all)

Publicerad den 15 april, 2013