Ghostbusters 1 & 2 – 30th Anniversary (Blu-ray – Mastered in 4K)

800 ghosterbustrs blu-ray4

”Låt oss göra om en av dessa gamla spökkomedier, men låt oss använda den forskning som görs idag”.

Så lät det ungefär, när skådespelaren och manusskribenten Dan Akroyd skapade tillsammans med kollegan Harold Ramis i början av 1980-talet något som man skulle kunna kalla den första skräckkomedin med en mångmiljonbudget. Med sig på skutan fick de vid den tiden relativt okände Saturday Night Live-komikern Bill Murray, och idag är Ghostbusters ett populärkulturfenomen utan dess like, och som sedermera betraktas som en av de verkligt stora 80-talsklassikerna, samt en av de mest framgångsrika komedierna genom alla tider. Filmen har följts av en uppföljare, en tecknad serie, ett flertal TV-spel, åkattraktioner på nöjesfält – och så vidare. Man bör för all del också omnämna det kultförklarade signaturtemat som i princip varje 80-talsfest krampaktigt krämar in i Spotify-spellistan.

Ghostbusters, som för övrigt ursprungligen fick den minst sagt pajiga – sedermera övergivna – svenska titeln Spökligan på tiden det begav sig handlar om tre egensinniga (för att uttrycka det milt) forskare som är självutnämnda experter på övernaturliga fenomen. Det är den cyniske, men ändå sympatiske, slackern Peter Venkman (Murray), den överenergiske Ray Stantz (Akroyd) och den introverte Egon Spengler (Ramis). Efter sitt första, ganska misslyckade, möte med ett livs levande (nåja) spöke sparkas de ut från sitt universitet, startar en firma som åtar sig att driva ut andar, gengångare och spöken ur folks hem – givetvis med den senaste tekniken i bagaget. Verksamheten förläggs till New York – och affärerna visar sig gå lysande – men när en illasinnad sumerisk demon besätter den fagra kvinnan (Weaver) i sällskapet och har planer på världens undergång börjar kitteln koka över på allvar. Allehanda gastar i alla dess färger, former och storlekar börjar löpa amok på stadens gator och slutligen står det klart att Ghostbusters är de enda som står till stånd att rädda staden och därmed världen.

800 ghosterbustrs blu-ray7

Ghostbusters är i sanning spökkomedin som bjuder på extra allt. Humor blandas med action, slug dialog och vassa repliker blandas med innovativa specialeffekter och ambitiösa scenbyggen, och de välskrivna karaktärerna bjuder ständigt på nya, roliga överraskningar. Framförallt Murrays nonchalanta personlighet och komiska tajming står i fenomenal kontrast till effektmakarens Richard Edlunds visuella uppvisningar. Murray är måhända filmen starkast lysande stjärna, men det finns faktiskt gott om andra väl valda skådisar i färgstarka småroller, som exempelvis Rick Moranis som den okysste storstadsnörden som osannolikt nog blir besatt av en demonisk best. Knäppt och skojigt! Att dessutom alla manusförfattarna medverkar i filmen (Aykroyd, Ramis och Moranis) är i sig ett rätt ovanligt grepp och gör följaktligen att de lever in sig i sina roller och levererar mer än vanligt.

Det är faktiskt svårt att föreställa sig att Ghostbusters kunde ha gjorts bättre. Filmen är en riktig 80-talsklassiker och det är rasande roligt att se om den idag, 30 år senare. Några av effekterna är förvisso daterade, i viss mån, men i överlag originella, fantasifulla och genomgående underhållande. Det är en film som alla uppvuxna på 80-talet minns, och väldigt svårt till och med för den mest skitnödige cineasten att värja sig mot. Regissören Ivan Reitman (som också stod för regin för den underskattade Lumparkompisar med Murray och Ramis några år tidigare) gjorde aldrig en bättre film efter denna. Det finns helt enkelt något för alla att uppskatta i en film som egentligen inte liknar någon annan.

800 ghosterbustrs blu-ray8

Med anledning av Ghostbusters sanslösa publikframgång så var det väl mer eller mindre obligatoriskt att en kassako som denna skulle få en uppföljare. I god Hollywoodtradition mjölkar man en vinstgivande ko så länge juvren håller, och i Ghostbusters II (här hade den svenska översättningen lyckligtvis valt att överge uttrycket Spökligan…) återförenas parapsykologiprofessorerna, fem år efter sitt förra äventyr, för att rädda New York från en gigantisk attack av ondsint slem! Slemmet har bildats av all ilska som stadens invånare släpper ifrån sig, och ännu en demonisk figur – också med planer på världens undergång – tycks vara hjärnan bakom det hela. Hårda bud! Who you gonna call, som det i dessa filmer heter.

På sina ställen är Ghostbusters II något lång och utdragen, men i synnerhet Murray, sin härligt acneärrigt trötta personlighet trogen, levererar och filmen bjuder på en rad förstklassiga skämt. Ghostbusters II tillför ytterligare några egensinniga New York-bor till handlingen och som är bitvis riktigt roliga! Personligen är jag svag för Peter MacNicols sliskige och fånige museiintendent Janosz, som också blir filmens härligt osannolika bad guy (Ghostbustersreceptet troget).

x800 ghosterbustrs blu-ray4

Ghostbusters II blev också en stor framgång, och Murrays karriär har som bekant bara rullat på sedan dess (dessutom har han visat sig vara riktigt nyanserad i sitt skådespeleri under 2000-talet i filmer som Sofia Coppolas Lost in translation och Jim Jarmusch Broken Flowers) men uppföljaren har i efterhand blivit, lite oförtjänt kan jag åtminstone själv tycka, utskälld och stämplad som inget annat än en regelrätt besvikelse. Största problemet är väl att uppföljaren inte tillför något riktigt nytt till historien – egentligen. Det är mer av samma vara liksom, men snäppet sämre. Man har sett och upplevt allt redan i originalet, och den blir härmed en blek kopia av sin föregångare.

Kanske var det lika bra att inga fler uppföljare kom, trots allt – samtidigt som det är med viss vemod man ser eftertexterna rulla och suktandet efter fler spökäventyr ändå finns där. Märkligt egentligen – Ghostbusters III är nog egentligen den enda uppföljare jag både längtar efter och fruktar för, i extramaterialet talas det att en sådan är sannolikt på gång, men det, lätt uttröttande snacket har ju å andra sidan pågått också i decennier. Jaja.

x800 ghosterbustrs blu-ray4z

Sony har släppt Ghostbustersfilmerna i något de kallar ”Mastered in 4K” – något som får oss hemmabionördar att genast minnas de gamla ”Superbit”-dvd:erna som för den tiden marknadsfördes som det absolut senaste och mest överlägsna avseende ljud- och bildkvalitet. ”Superbit”-DVD:erna blev både hyllade och kritiserade, de negativa rösterna menade på att det hela var ett simpelt marknadsföringsknep för att mjölka den nämnda konsumentspenen en omgång extra – och filmerna i fråga endast hade behandlats med ohälsosamma mängder s.k konturförbättring (en styggelse som får en tro att bilden är skarpare än den faktiskt är).

Nåja. Ghostbusters är oavsett en film som alltid hållit hög klass produktionsmässigt i hemmabioformat – redan en tidig DVD-utgåva bjöd på fin anamorfisk bild och 5.1-ljud, samt var proppad med extramaterial. Jag kan med lätthet konstatera att filmerna har dock vare sig sett eller låtit bättre (Dolby TrueHD 5.1) än så här, och har svårt att föreställa mig att man överhuvudtaget kan förbättra utgåvan ytterligare på dessa punkter. Ren referensbild- och ljud alltså, kort och gott. Man kan skönja grynighet i bilden i ett fåtal scener, men vi pratar fortfarande om filmer från 1980-talet. De visuella effekterna, som filmerna sprudlar av, fullkomligen lyser av livfulla färger – och ljudspåret känns hela tiden dynamiskt och intensivt – i synnerhet i actionsekvenserna och signaturtemat får nostalginerven att lyckosamt kittla till.

800 ghosterbustrs blu-ray12

Extramaterial? Massor! Allt som funnits i gamla DVD- och blurayutgåvor är även med här, samt lite nya överraskningar. Det som funnit med sedan tidigare är ett kul och informativt kommentarspår med Reitman, nu avlidne Ramis samt producenten Joe Medjuck. På DVD-tiden kunde man t o m se deras skuggor peka mot olika delar på skärmen vill jag minnas, men den funktionen tycks ha fallit bort här (den var förvisso småkul, men rätt överflödig i sammanhanget). Detta kommentarspår är faktiskt bland de bättre man kan sitta igenom – ständigt får vi lyssnare nya, roliga inblickar i allt bakomarbete med filmen, och andra dråpligheter (visste du exempelvis att Murray höll på att snava och göra sig riktigt illa i tagningen när han skuttar över ett skrivbord för att presentera sig för Weavers karaktär? Samt att William Atherton som spelade den vämjelige byråkraten Walter Peck blev hatad av folk på stan en lång tid efter filmen haft premiär?). Herrarna tycks dessutom ha riktigt trevligt i varandras sällskap, se på fan!

Vi känner också igen ett gäng bortklippta scener, en gammal bakomfilm från 1984, ett separat dokumentär om restaureringen av Ghostbustersbilen Ecto-1 (och med en härligt exalterad Akroyd bakom ratten), samt lite smått trivsamma featurettes om specialeffekter m m – för att nämna ett fåtal av alla godsaker som bjuds. Till de nya tillskotten i denna blurayutgåva kommer bl a äntligen (!) musikvideon till titellåten som alla minns av Ray Parker Jr – och på extraskivan till film nummer två får vi även den videon till den betydligt mindre minnesvärda ”On Our Own” av Bobby Brown, som däremot ingen minns. Kul kuriosa dock för oss fans att man bemödat sig snoka upp.

En längre helt ny intervju med Reitman och Akroyd är det största nya tillskottet (fördelat över de två diskarna) som produktionsbolaget skryter med, där man pratar nostalgisk och varmt om inspelningarna och om hur filmerna förhåller sig till dagens publik. Ett klart trivsamt samtal, och för egen räkning ser jag hellre denna typ av extramaterial snarare än de traditionella ryggdunkningsfeaturettes man hunnit ledsna på vid detta laget. Reitman är rätt anspråkslös under intervjun, och det står relativt klart att det snarare är Akroyds film (nämnde jag förresten att Reitman aldrig gjorde en bättre film efter denna?). Bortklippta scener för Ghostbusters II har nu tillkommit också. Sammanfattat finns det i princip hur mycket extramaterial som helst för den inbitna diggaren att frossa i, och det mesta tål på sin höjd en sittning. Det är fortfarande påtaligt snopet att Murray inte syns eller hörs någonstans (säkerligen för att han själv tackade nej), och han är och förblir Ghostbusters starkast lysande stjärna.

x800 ghosterbustrs blu-ray4c

Nostalgifaktorn är inte bara hög av att se om Ghostbusters, den är majestätisk! Slutbetyget blir således klart påverkat enbart av detta faktum. Med facit i hand skulle kanske filmen ha glömts bort utan Murrays medverkande, även om det finns gott om andra minnesvärda insatser – men oavsett är och förblir filmen själva definitionen av 1980-talet när det var som mest underhållande på vita duken. Det är en ren fröjd att se den igen och det är sannerligen inte sista gången jag gör det. Skämten är högklassiga och tidlösa, punkt och slut. Det är svårt att inte digga den här filmen.

Produktionsmässigt håller bluraydisken ren referenskvalitet, och är proppad med extramaterial – även om det inte så värst mycket av det som man ser om, egentligen. Att Murray inte syns och hörs alls här säger väl en hel del. Ghostbusters II är mindre minnesvärd upprepning av det man redan sett i ettan, men har ändå sin plats i samlingen. Slutbetyget när man summerar de två blir en stark – verkligt stark – fyra.

Rating: 1.0/5 (2 votes cast)
Ghostbusters 1 & 2 - 30th Anniversary (Blu-ray - Mastered in 4K), reviewed by Claes Lindman on 2014-12-02T06:48:34+00:00 rating 4.0 out of 5
Claes Lindman

Claes Lindman

En film- och musikentusiast som strävar efter att vara så kreativ som möjligt. Gillar många filmskapare men kanske i synnerhet Stanley Kubrick, Robert Bresson och Aki Kaurismäki. Väljer vilken dag som helst Jan Svankmajers animationer framför allt tänkbar form av CGI. Är vidare helgalen i Twin Peaks och har en soft spot för skräckfilm i största allmänhet. Bästa filmskurken? Clarence Boddicker i Paul Verhoevens Robocop.
Claes Lindman

Latest posts by Claes Lindman (see all)

Publicerad den 2 december, 2014