Godzilla

14Eftersom det hunnit gå drygt 15 år sedan Hollywood och Roland Emmerich försökte sig på en egen tolkning på Godzilla var det ju såklart dags för ett nytt försök. Den här gången fick Gareth Edwards, som tidigare gjort lågbudgetmonsterfilmen Monsters, chansen att regissera.

Någonting vaknar till liv i Japan och styr kosan mot USA. Något annat tycks också vakna till liv och ta upp jakten. Kommer jorden verkligen att överleva en strid på liv och död mellan gigantiska monster som inte kunde bry sig mindre om det råkar komma människor emellan? Soldaten Ford Brody (Aaron Taylor-Johnson – Kick-Ass) försöker ta sig hem till sin hustru Elle (Elisabeth Olsen – Oldboy) och deras son, samtidigt som han inte kan hålla sig borta från att strida mot monstren.

06Jag har tidigare skrivit om Godzilla från 1954 och även om uppföljarna som kom mellan 1984 och 1995 i Godzilla – Ultimate Collection. Jag har även pratat om originalfilmen tillsammans med två andra uppföljare i Godzilla special – del 1 och sedan även denna remake när den var bioaktuell i Godzilla special – del 2 för den som är intresserad av en hel del fördjupning. Remaken gjorde inga större intryck på mig på bio och det har tydligen inte förändrats.

Redan från start slår man an en allvarsam och dyster ton av undergång som löper genom hela filmen. Mänskligheten är en liten parentes när de verkligt stora krafterna börjar göra sig hörda och det kommer mest att vara turen som avgör om vi överlever. Det är inget fel i att ta konceptet med monster som hotar att förgöra oss på allvar, men då behöver man ett manus som håller bättre för granskning i sömmarna än vad det här gör. Logiska luckor, minst lika stora för monstren i filmen att smita igenom ståendes på varandras axlar, avlöser varandra. Kanske hade jag kunnat ha överseende med det om man istället fått några karaktärsöden att engagera sig i, men även där blir det förvånansvärt tanigt. Jag hade velat lida mer med Ford och verkligt varit engagerad i hans kamp för att få komma hem till sin familj, men nu verkar han mest vara intresserad av att ständigt tjata sig in hos militären för att få fortsätta slåss. Jag hade velat få känna lite av den hopplöshet som vanliga människor måste känna med tanke på vad som händer, men istället får jag lifta runt med surmulna militärer som skakar på huvudet medan de tittar på radarskärmar. För att vara en monsterfilm som låter monstren hålla till i bakgrunden är det förbluffande få verkliga människor med i den.

08Förmodligen hade man kunnat rädda en del genom att göra ganska små justeringar och försöka ge den en mer mänsklig touch än en militärisk sådan. Då hade jag inte suckat högt åt hur många genomkorkade beslut som tas, hur mycket man fuskar med rimligheten och hur extremt blek Taylor Johnson är i huvudrollen. Nu känns speltiden väldigt lång fram tills dess att vi får se lite monsterslagsmål i San Francisco i finalen. Där blir det verkligen fläskigt och imponerande på ett sätt som saknades i Emmerichs föregångare och som inte gått att åstadkomma med den typen av praktiska effekter som de japanska filmerna använder sig av. Många skulle nog nästa tycka att det är värt väntan att få se sammandrabbningen och massförstörelsen, men tyvärr har jag hunnit blir lite väl trött under resans gång för att det ska kunna rädda helhetsintrycket.

Missade du den på bio krävs det att du har en saftig hemmabioutrustning för att få fram upplevelsen av slutstriden som är den enda egentliga behållningen, men har du det kommer Godzilla åtminstone serverad i ett tekniskt klanderfritt utförande på Blu-ray. Det extramaterial som finns med på den svenska utgåvan var inget jag fastnade för, så köp den inte av nyfikenhet på det. Som den gamla torrboll jag är tycker jag att det är betydligt roligare att se om originalet än att tråka ut mig själv med den här nyinspelningen som ärligt talat har svårt att trumfa Emmerichs version.

Godzilla, reviewed by Erik Nyström on 2014-09-22T07:00:13+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 22 september, 2014