Gone Girl
Rating: 3.3/5 (6 votes cast)

Gone Girl

GONE GIRL, from left: Ben Affleck, Rosamund Pike, 2014. ph: Merrick Morton/TM & copyright ©20thDavid Fincher är tillbaka med en ny film och denna gång är det ytterligare en deckare, Gone Girl baserad på en roman med samma namn.

Historien handlar om Nick och Amy Dunne. På deras femte bröllopsdag försvinner Amy spårlöst. Polisen har väldigt lite ledtrådar och Nick försöker vara hjälpsam i utredningen men snart börjar historierna gå isär. Nick hävdar hela tiden att han säger sanningen men allteftersom massmedia börjar granska fallet så spricker bilden av de lyckliga äktenskapet och Nick som den gode maken. Till slut verkar alla tro att Nick Dunne verkligen har dödat sin fru, problemet är bara, var finns kroppen?

Romanen Gone Girl har tydliga element från Finchers tidigare filmer så det kanske inte är så konstigt att han drogs till boken. Samtidigt målar den upp en komplicerad bild av äktenskap och vad som händer när människor utsätts för stor press. Dock har den två stora problem i mina ögon, dels är ingen person i boken någon man gillar, varken Nick, Amy eller hennes föräldrar är särskilt sympatiska människor, snarare tvärtom. De framstår som cyniska, manipulativa och nästa psykopater. Det andra problemet är att den sista tredje delen av boken faller handlingen ihop totalt. Polisen som har varit kompetenta fram till dess, för att handlingen kräver det, kan plötsligt inte göra något rätt och allting bara faller ihop som ett korthus. Tyvärr lider filmen av exakt samma problem.gone-girl-DF-01826cc_rgb.jpg

Filmmässigt är det svårt att klaga på något, Gone Girl är Fincher perfektion ut i fingerspetsarna. Det är en otroligt snyggt filmad, läckert klippt film med skådespelare som gör bra roller. Fincher visar att han vet hur man gör en thriller och lyckas hålla en på halster så länge han kan. Men det räcker inte för mig, jag vill ha lite mer själ i filmen, det blir lite för mycket distans till materialet och lite för lite koppling till karaktärerna. Eller jag kanske skall säga så här, varken Nick eller Amy är egentligen personer som är särskilt trevliga eller några jag bryr mig om. De är båda ganska hemska personer, precis som i boken så blir de summan av sina fel och brister, vi får aldrig någon chans att se något positivt eller förlåtande karaktärsdrag ifrån dem. Det är mer intressant med den mediala häxjakt som pågår mot Nick Dunne när väl media snappar upp fallet och hur mycket de styr åt vilket håll polisutredningen går. Här säger Fincher och Gillian Flynn oss en hel del om dagens samhälle.

Sedan är det ett problem till, historien håller inte andra gången. Jag hade läst boken innan jag såg filmen och de påverkade mig helt klart. Denna gång betydligt mer än vad det brukar göra. Kanske mest för att den sista tredjedelen verkligen inte är lika stark som de två första och när man vet vad som kommer så blir denna film inte särskilt spännande. Fincher lyckas för mig inte skapa särskilt mycket spänning. Hans problem är att när man blir distanserad från hans film så ter de sig väldigt kalla. Precis så blir det här, det är tekniskt snyggt och läckert men den har inte någon som helst själ. Både Ben Affleck och Rosamund Pike är riktigt bra i huvudrollerna och bär sina karaktärer. Det är svårt att spela den här typen av roller men de lyckas väl. Kanske lite för väl, för de får ingen sympati ifrån mig.gone-girl-03

Gone Girl är en intressant och bra film, men det är också en film utan själ där avsaknaden av empati för huvudpersonerna och den sista tredjedelen drar ner betyget. Fincher hade kunnat göra så mycket mer här och jag känner att det är en missad chans. Men boken kanske hade passat bättre som miniserie än att klämma in femhundra sidor på 149 minuter.

Rating: 3.3/5 (6 votes cast)
Gone Girl, reviewed by Pär Wirdfors on 2015-02-25T10:02:28+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 25 februari, 2015