Goon
Rating: 1.0/5 (1 vote cast)

Goon

Shane Churla, Warren Rychel, Tim Hunter, Dave Williams, Stu Grimson, Ken Baumgartner, Link Gaetz, Bob Probert, Rob Ray, Gino Odjik, Chris Nilan, Dave Semenko. Om de namnen säger dig något ökar chansen markant att du hittar något av intresse i Goon, en film om slagskämpar i den nordamerikanska ishockeyn på behörigt avstånd från NHL.

Snacka om taskig timing. 2011, samma år som Goon lanserades skakades hockeyvärlden av inte mindre än tre dödsfall bland beryktade slagskämpar i NHL. Rick Rypien och Wade Belak begick av allt att döma självmord medan Derek Boogard avled efter att olyckligt ha blandat alkohol med starka smärtstillande. Dessa tre tragedier ledde till att rollen som slagskämpe uppmärksammades och journalisten Paul Branch gjorde en sorglig kartläggning av månaderna som föranledde Boogards död. En bild om cyniska lagläkare som skriver ur starka tabletter till ständigt sönderslagna unga män som drabbas av upprepade hjärnskakningar där deras roll i laget och image som hårding inte tillät dem tillräcklig rehabilitering. Slagsmålens vara eller icke vara blev rätteligen kraftigt ifrågasatta. Mitt i allt detta skulle en film som försöker se det roliga i slagskämpens tillvaro marknadsföras.

Doug Glatt lever inte upp till föräldrarnas högt ställda förhoppningar om en läkarkarriär, istället arbetar han som utkastare på en liten nattklubb, för slåss kan han. Just hans förmåga att ge och ta stryk leder till en chans i staden lilla hockeylag som behöver en tuffing. Dougs sanslöst hårda nävar kompenserar det faktum att han inte kan åka skridskor och snart värvas han till en klubb i farmarligan strax under den allra högsta serien. I laget finns bland annat en supertalang som är på god väg att slarva bort sin karriär och en samling föredettingar som hellre dricker öl än tränar extra i gymmet. Den notoriske busen Ross Rhea gör samtidigt sin sista säsong i en konkurrerande klubb och givetvis måste de två slagskämparna mötas förr eller senare…

Om Goon hade fungerat hade det varit intressant att se den i ett perspektiv kring hockeyvåldets konsekvenser, men nu gör den inte det. Nu blir den bara ett meningslöst försök till komedi som lånar från sportfilmens givna dramaturgi. Bristerna finns dels i manus, där största andelen skämt antingen kretsar kring snoppar eller homosexuella. Inte ett enda är roligt. De största problemen hade jag ändå med Michael Dowsers hafsiga regi. Dialoger slarvas igenom och överges, det hoppas raskt vidare till någon ny scen eller så blir det helt plötsligt match. Inga av karaktärerna får liv och som tittare blir man tyvärr extremt oengagerad. Detta trots att flera av skådespelarna visar potential, exempelvis Sean William Scott i huvudrollen, Kim Coates som argsint coach eller Liev Schreiber som grånad slugger. Med lite bättre material och mer kompetent regi hade de kunnat göra en bra film av detta. Den enda som faller ur ramen ordentligt är en av männen bakom manus, nämligen Jay Baruchel. Man måste vara fylld till bredden av självhat för att skriva en sådan enerverande roll och sedan spela den själv. Scenerna från hockeymatcher är heller inte de sämsta jag sett på film och det är även från dem som de enda skratten kommer.

Mitt rabblande av diverse gamla slagskämpar i inledningen kanske ger ett intryck av att jag tycker deras roll är en del av sporten. Det kanske jag en gång också gjorde, men den senaste tidens skriverier har fått mig att tänka om. Riskerna med den typen av gladiatorspel är alldeles för stora i förhållande till det ganska torftiga underhållningsvärde de ger. Spela hockey istället. Det lämnar även en fadd smak i munnen att göra någon slags klacksparkskomedi av det, speciellt när den inte alls håller måttet, så undvik Goon och se hellre en riktig hockeymatch istället.

Rating: 1.0/5 (1 vote cast)
Goon, reviewed by Erik Nyström on 2012-12-31T07:00:29+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 31 december, 2012