Great Expectations

Great Expectations

14

Great Expectations är ett kostymdrama baserat på en berättelse av Charles Dickens. Detta drama har både en mörkare ton än brukligt och andra typer av vändningar i berättelsen än vad man vanligtvis kan förvänta sig av denna typ av film. Gillar man Jane Austen och liknande men vill se något lite mer spännande och otäckt kan detta vara en film att testa.

Pip är föräldralös och växer upp hos sin syster. Hon slår honom och gör livet allmänt surt för den unge pojken. Som tur var är hennes man, bysmeden, en vänlig själ som skyddar honom så gott det går. En rik dam i närheten hyr Pip som lekkamrat till sin dotter Estella och Pip blir kär i den vackra flickan. Pip får snart chansen att lämna sitt hårda liv och den fattiga misären bakom sig tack vare en mystisk välgörare. Han flyttar in till London och börjar leva som en gentleman bland Londons societet. Han trivs som fisken i vattnet och snart börjar han använda sin nyvunna position för att uppvakta Estella. Det visar sig snart att det inte är den han tror som ligger bakom hans snabba klassresa och Estella är ämnad för en annan, mycket rikare ung man.

16

Great Expectations var klart mörkare och hade en annan ton än vad jag är van vid att kostymdramerna har från 1800-talet. Min sambo älskar Jane Austen och allt liknande och jag har sett min beskärda del. Det var intressant att se denna med just detta bagage. Dock tycker jag inte att den riktigt levererar. Jag recenserade The Crimson Petal and the White för inte så länge sedan och den levererade en klart intressantare berättelse. I Great Expectations är det ingen av karaktärerna jag egentligen bryr mig om. Det är nog meningen att Pip ska vara den man ska känna för men jag gjorde det då inte och då blir hela filmen rätt så ointressant trots några oväntade vändningar. Det intressantaste för egen del är den udda castingen av David Walliams i en av rollerna. Hans karaktär är lite för nära någon som skulle kunnat vara en av Davids figurer i Little Britain och det blev bara konstigt i de scener han deltog. Övriga roller fylls av för mig okända ansikten så väl som väldigt kända skådespelare och de gör ett helt ok jobb. En sak jag inte gillade var att Helena Bonham Carter (Lone Ranger, Les MisérablesDark Shadowsupprepar sin gothklädda och gothmake-upade roll som hon kört i mängder av filmer och som hon nog har patent på, kanske att hon är lite mer återhållsam än vanligt.

07

Summa sumarum är Great Expectations en duglig film och gillar man kostymdramer och 1800-tals skildringar är denna film absolut något man ska kolla upp. Det kan vara något för dig, framför allt om du gillar lite mörkare berättelser med mysterier.

15

Great Expectations, reviewed by Roney Lundell on 2014-03-11T12:00:32+00:00 rating 3.0 out of 5

Roney Lundell

Sthlmare vars puls ökar av Anea, Bladerunner, Caol Ila, Dahlström, England, Fotboll, Gudfadern, Hammarby, iPhone, Japan, KISS, LittleBritain, MontyPython, NewYork, OldBoy, PulpFiction, Qi, Resor, Susanna, ToyStory, USA, Värme, Whisky, X-men, YoungOnes, Zzzz, Åka, Älska, Öl

Latest posts by Roney Lundell (see all)

Publicerad den 11 mars, 2014